OYTA 2018 interview Alix Jacops

Alix Jacops (1994, BE) studeerde afgelopen zomer af aan de KASK Gent met haar afstudeerproject 'Are You Faking, Mr. Smith?'. Met deze serie over de porno-industrie was zij door Theo Audenaerd (VK Magazine) geselecteerd voor de shortlist van de Olympus Young Talent Award 2018.



© Alix Jacops

Wanneer ben je met fotografie begonnen en heb je een fotografie-opleiding gedaan?

‘‘Mijn interesse in fotografie werd opgewekt rond 2010. We kregen toen op onze middelbare school de kans om een week samen te werken met Piazza dell’arte, een organisatie die zich richt op het introduceren van verschillende kunstvormen onder jongeren. Nadat ik afstudeerde aan mijn middelbare school besloot ik toch niet direct om fotografie te gaan studeren. Het was op dat moment nog eerder een uit de hand gelopen hobby, dan iets waar ik mijn beroep van wilde maken. Ik besloot om kunstwetenschappen te studeren omdat ik wel iets met mijn interesse in kunst wilde doen. Na één jaar merkte ik al dat deze richting veel te theoretisch was voor mij en het toch bleef kriebelen om iets met fotografie te doen. Ik besloot om de opleiding kunstwetenschappen te beëindigen en fotografie te gaan studeren. Mijn bachelor behaalde ik aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen. Hierna volgde ik nog een master aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Die master heb ik in juni afgerond.’’


© Alix Jacops

Je serie ‘Are you faking, mr. Smith?’ gaat over de porno-industrie. Waarom wilde je deze serie maken en wat wil je ermee communiceren?

‘‘De reeks speelt zich af op verschillende pornosets, maar gaat over meer dan enkel de industrie zelf. Het gaat ook over het opzoeken van de grenzen van documentaire fotografie. Tijdens mijn bachelor fotografeerde ik vooral in de studio. Ik heb graag de controle over datgene wat ik fotografeer en de studio is hier de perfecte plaats voor. Ik bedacht in grote lijnen op voorhand al wat ik wilde fotograferen en besteedde dan ook veel aandacht aan de setting en de opbouw van mijn beeld. Die drang naar het creëren van een uitgebalanceerd beeld is nog steeds voelbaar in mijn documentaire reeks ‘Are you faking, Mr. Smith?’. Hoewel de beelden nooit geënsceneerd zijn, voelt dit wel zo aan. Ik zocht bewust naar momenten die de grens opzoeken tussen realiteit en fictie. Een filmset is de ideale locatie om die grens op te zoeken. Er is een script, er wordt een tijdelijke set opgebouwd, er zijn acteurs, maar alles wat er achter de schermen gebeurt, is niet geacteerd. Fictie en realiteit bestaan naast elkaar.’’


Uiteindelijk verschillen de porno- en reclame-industrie niet zoveel van elkaar

© Alix Jacops

De werelden van de low-brow porno en de high-brow kunstfotografie liggen ver uit elkaar. In hoeverre heb je deze hiërarchie willen opheffen met het maken van deze serie?

‘‘Ik zou niet per se zeggen dat die werelden ver uit elkaar liggen. Zoals je op de beelden kan zien, toon ik een vrij luxueuze kant van de porno-industrie. Zoals ik eerder zei, heb ik de beelden niet in scène gezet dus die kant is wel degelijk aanwezig op pornosets. Ik had natuurlijk ook foto’s kunnen maken van gebruikte condooms, spermavlekken op de lakens, een verloren string op de grond, maar dat zijn zaken die we reeds kennen of verwachten van porno. Toen ik begon met de reeks, heb ik ook wel degelijk deze beelden gemaakt, maar toen mijn reeks meer vorm begon aan te nemen, besloot ik mijn focus elders te leggen. We hebben een heel vertekend beeld van porno omdat we enkel het eindresultaat kennen en niet zien wat er zich achter de schermen afspeelt. Ik koos in mijn reeks voor een commerciële aanpak, juist om een soort herkenbaarheid te creëren. We worden zo overspoeld met reclamebeelden en hier hebben we geen problemen mee omdat we er zo gewend aan zijn geraakt in ons dagelijks leven. Door de porno-industrie op een vertrouwde manier te tonen, hoop ik dat ik een andere inkijk geef en aantoon dat het er ook normaal aan toegaat op zo’n set. Uiteindelijk verschillen de porno- en reclame-industrie niet zoveel van elkaar. Beide industrieën spelen in op de fantasie en het verlangen van de klant en proberen hem op die manier iets te verkopen. Of het nu een nieuwe bodylotion, een duur horloge of seks is, maakt op zich niet zoveel uit.’’


© Alix Jacops

Vanuit feministisch oogpunt is er veel kritiek op de positie van de vrouw binnen porno. Hoe sta je hier tegenover?

‘‘Ik heb geen oordeel over vrouwen, of mannen, die in de porno-industrie werken en wil dan ook geen feministisch standpunt opdringen met mijn reeks. Ik heb mij als vrouw nooit ongemakkelijk of onveilig gevoeld op een set en heb ook nooit iets gezien dat vrouwonvriendelijk was. Achter de schermen gaat het er juist heel gemoedelijk aan toe, ook tussen de acteurs. De porno-industrie is eigenlijk maar een kleine wereld dus vaak hebben bepaalde acteurs en actrices al eens samengewerkt en zijn ze dan ook heel vertrouwd in elkaars omgeving. Ik heb ook een tijdje gewerkt voor een Spaanse en een Belgische producer en maakte ook de hardcore foto’s voor op de website. Door echt lid te zijn van een team heb ik een unieke inkijk gekregen in de porno-industrie en heb ik met verschillende pornosterren persoonlijke gesprekken kunnen hebben. Uit die gesprekken kon ik alleen maar concluderen dat de pornosterren maar al te goed weten waar ze mee bezig zijn en zich niet gebruikt of misbruikt voelen. Pornoactrices zijn echte zakenvrouwen en meestal de centrale personages in de film, ook al lijkt het resultaat vaak vrouwonvriendelijk. Als ze in een scène meespelen waarin het er hard aan toe zal gaan, weten ze dit op voorhand en kunnen ze ook weigeren om de scène te spelen. De producers weten wat de actrices bereid zijn om wel of niet te doen en respecteren dit ook.’’


© Alix Jacops

Wat zijn je toekomstplannen?

‘‘Momenteel ben ik bezig met het maken van een boek van de reeks ‘Are you faking, Mr. Smith?’. Hiervoor werk ik samen met een goede vriend van mij, die grafisch ontwerper is. Uiteindelijk zou ik het boek graag uitgeven bij een uitgeverij. Ook heb ik afgelopen september en oktober een residentie gevolgd in het kader van BredaPhoto. Samen met zes andere afgestudeerde fotografen werkte ik gedurende twee maanden aan nieuwe projecten in het overkoepelende thema ‘To Infinity and Beyond’. Aansluitend op mijn reeks over de porno-industrie, ben ik nu aan het onderzoeken hoe onze ervaring van liefde en intimiteit in de toekomst zou kunnen veranderen. Hiervoor ben ik foto’s aan het maken van sexdolls.’’

Dit interview is samen met 9 andere interviews van de Olympus talenten te lezen in KIEKIE talent special. Gratis te verkrijgen bij FotoLabKiekie en fotografie opleidingen.