Het mysterie van Carlijn Jacobs

Carlijn Jacobs (1991) studeerde drie jaar geleden (cum laude) af aan de Willem de Kooning Academy en timmert hard aan de weg als art director en modefotograaf. Ze exposeerde in Foam en werkt voor magazines als Numero, Vogue, Glamcult en i-D. Carlijn streeft niet naar perfectie, maar wilt haar beelden een tijdloos gevoel meegeven. Met haar fotografie vertelt ze ons een verhaal en haalt deze graag uit haar comfortzone. Ze maakt ze tijdloos en geeft ze iets 'mysterieus' mee. Ik was benieuwd naar haar verhaal en inspiratiebronnen. 

 

Wat is de grootste les die je geleerd hebt tijdens je studie aan de Willem De Kooning Academy?

''Ik denk eigenlijk toch wel dat een kunstopleiding niet per se nodig is voor een kunst beroep, maar dat het echt ligt aan je eigen ambitie en ook dat er zo veel meer bij komt kijken, dan alleen de kunst die je wilt maken. Vroeger dacht ik dat als je een studierichting koos, dat je dan uiteindelijk dat beroep zou gaan uitoefenen, want je hebt namelijk daarvoor gestudeerd. Zo werkt het niet in de kunst. De kunstacademie heeft mij geholpen omdat ik het gewoon heel erg leuk vond om alle leuke opdrachten te krijgen (ik was een erg enthousiaste student) en er meer mee bezig te zijn en mensen te ontmoeten die ook affiniteit hadden met visuals en kunst.''

 

Fotografeer je liever in de studio of op locatie?

''Juist de variatie is leuk, een studio is leuk omdat je je heel erg kan focussen op het ‘perfecte’ beeld maar een locatie kan ook weer heel veel inspiratie geven en echt iets toevoegen. De afwisseling vind ik leuk.''

 

Je beelden voelen 'vintage' aan, probeer je deze stijl bewust in je foto's te leggen? Waar komt dat vandaan? 

''Dat is zeker een bewuste keuze, ik ben heel erg drawn to vintage beelden en erg geïnspireerd door klassiek doch abstract uit de 80’s en 90's. Ik wil een tijdloos gevoel geven, ondanks dat het vintage aan voelt, alles wat te HD mediamarkt aanvoelt, vind ik niet fijn om naar te kijken. Ik denk dat mijn foto’s heel erg weerspiegelen wat mijn eigen smaak in esthetiek is, een heel breed antwoord, maar die is soms nogal specifiek.''

 

Net als in de mode, is modefotografie ook aan mode onderhevig. Hoe kijk jij daar tegenaan? Tot in hoeverre ga je mee in de eisen van de opdrachtgever? Of word je veel vrij gelaten in de opdrachten die je doet?

''Dat blijft een lastig punt, tot een zeker punt moet je mee gaan, maar uiteindelijk vraagt de opdrachtgever je om jouw visie, dus ik probeer die ook naar voren te blijven brengen. Gelukkig weten mensen als ze me boeken, dat ik niet met een commercieel werkje terug kom maar er iets eigens van probeer te maken. Daarin word ik zeker vrijgelaten.''

 

Wat is het grootste verschil in modefotografie anno 2018 met pakweg 15 jaar geleden?

''15 jaar geleden zat ik nog op zwemles, maar volgens mij is het tegenwoordig iets minder speciaal geworden dan vroeger en is het echt een snelle biljoenen industrie geworden. Van collega’s hoor ik altijd zulke mooie verhalen over reisjes naar Verweggistan van een week voor 1 serie, dat kan ik mij nu niet voorstellen. Als je tegenwoordig op reis mag voor een modeblad, dan schiet je vaak gelijk 2 series in 2 a 3 dagen.''

Vrij werk is vaak toch je beste werk

Maak je veel vrij werk?

''Yes, ik probeer elke twee maanden vrij werk te maken, omdat ik het belangrijk vind zonder opdrachtgevers mijn eigen vrijheid te laten gaan in mijn werk. Vrij werk is vaak toch je beste werk. Ik vind dit heel belangrijk en ook leuk om te doen.''

Wat is de verhouding analoog / digitaal in jouw werk en waarom fotografeer je analoog?

''Die verhouding verschilt regelmatig, ik hou van beiden technieken. Het ligt aan, of course, het budget, maar ook het gevoel van de shoot. Ik denk dat de verhouding 50/50 is. Ik fotografeer analoog omdat ik de kleuren, het gevoel, de grain, de zachtheid een toevoeging vind aan mijn werk. Dit is onmogelijk na te bootsen met een digitale camera. Ook het gevoel, wanneer je de analoge beelden eindelijk te zien krijgt, voelt alsof je als kind je sinterklaascadeaus mag uitpakken. Het blijft verassend en leuk.''

carlijnjacobs.com