Op weg naar het eindexamen met Diederick Bulstra

Van 21 tot 23 december presenteert een nieuwe lichting fotograferen zich tijdens de afstudeerexpositie ‘Lucid’ van de Fotoacademie. KIEKIE sprak Diederick Bulstra over zijn afstudeerserie.

© Diederick Bulstra

Waar gaat je afstudeerproject over?

‘‘Het is niet zozeer een project, maar eigenlijk een portrettenportfolio. Ik heb me wel gericht op een bepaalde groep mensen, die ik ‘de nieuwe garde’ noem. In de reeks portretten heb ik mij gefocust op de nieuwe generatie creatievelingen, jonge makers. Mensen op het randje van doorbreken of die al in de spotlight staan en voor mij over een zekere glamour factor beschikken. Ik laat me inspireren door hun talent, succes en moed. Tegelijkertijd is het de kwetsbaarheid die mij raakt. Hoe zij dapper genoeg zijn zichzelf op een podium te plaatsen. Iets wat voor mij geen tweede natuur is.’’

© Diederick Bulstra

Je portretten bevatten veel referenties naar andere (kunst)disciplines. Wat is het idee hierachter?

‘‘Ik heb een flinke interesse in (beeldende) kunst en houd me daar graag mee bezig. In mijn vrije tijd waag ik me ook aan andere disciplines dan fotografie. Vroeger wilde ik het allemaal: schilderen, beeldhouwen, houtbewerken, modeontwerpen, noem maar op. In fotografie heb ik me uiteindelijk gespecialiseerd. Ik blijf echter ook bezig met andere disciplines. Ik vind niks leukers dan iets te creëren vanuit het niets. Ook in mijn fotografie combineer ik soms meerdere disciplines. In mijn portretfotografie ben ik daarom ook vooral geïnteresseerd in personen die zich op creatieve wijze bezig houden. De personen achter dat werk dat ik zo mooi of interessant vind. Het is een eindeloos inspirerend en dankbaar onderwerp om vast te leggen.’’

© Diederick Bulstra

Je werkt zowel in kleur als in zwart-wit. Heeft een van de twee je voorkeur en waarom kies je voor een combinatie van de twee?

‘‘Mijn liefde voor fotografie ontstond toen ik de oude analoge camera van mijn vader vond. In zijn studententijd had hij een donker kamertje op zolder gemaakt. Toen werkte hij vooral in zwart-wit, dat zijn dus de eerste foto's die ik zag die zo'n indruk op me maakten. Ook ontdekte ik al gauw het werk van Henri Cartier-Bresson en Irving Penn. Zwart-witfoto’s hebben altijd een magische werking op me. Het klassieke ervan vind ik prachtig. Dat streef ik ook na in mijn portretten. Later ontdekte ik werk van Annie Leibovitz en Erwin Olaf. Daar ging een wereld voor me open. Het kleur- en lichtgebruik zijn bijna schilderachtig. Ook op die manier worden meerdere disciplines samengebracht. Inmiddels combineer ik zelf zwart-wit en kleur. De afwisseling in zowel de manier van werken als de afwisseling van kleur- en zwart-witbeelden tussen prints vind ik spannend.’’

© Diederick Bulstra

Voor ieder persoon heb je een andere achtergrond gemaakt. Komen deze keuzes volledig vanuit jou of maak je je beelden in overleg met de geportretteerde?

‘‘Ik benader mijn modellen meestal zelf met een concept. Ik sta er absoluut voor open om ook hun input erin te verwerken. Ik vind het belangrijk dat het resultaat vanuit een samenwerking ontstaat en ook de geportretteerde blij is met het uiteindelijke beeld. Een shoot is ergens natuurlijk ook een dialoog tussen fotograaf en model. Het gebruik van props, setting of kleding biedt me de kans meer over de geportretteerde te vertellen. Ik streef ernaar voor ieder persoon een uniek en eigen beeld te creëren, eentje die bij hen alleen past.’’

De creatieve wereld is er een die me altijd zal blijven interesseren

© Diederick Bulstra

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

‘‘Ik wil me graag verder blijven verdiepen in de kunst van portretfotografie. De creatieve wereld is er een die me altijd zal blijven interesseren, dus ik verwacht daar nog lang in door te werken. Ik wil die fotografie toepassen op de creatieve wereld. Denk daarbij aan werk voor magazines, platenhoezen of theateraffiches. Mocht er ooit een overzichtsexpo komen in een galerie zou dat te gek zijn, maar ik richt me vooral op toegepast portretwerk.