Jan ♥ Boris

Voor KIEKIE tabloid spraken we met Jan Hoek over zijn projecten en zijn nieuwste expositie Jan ♥ Boris in Galerie Ron Mandos. Hieronder een deel van dit interview én het filmpje van de opening waarbij wij aanwezig waren.

New Ways Of Photographing The New Masai
New Ways Of Photographing The New Masai

Waar ging je afstudeerproject op het Rietveld over?

''Dat was de film ‘Me & My Models’ en daarin waren alle mensen te zien die ik had gefotografeerd. Je zag al die foto’s in een soort slideshow voorbijkomen, en je hoorde mij dan vertellen wat er allemaal voor het moment van de foto en na het moment van de foto gebeurde. Het ging er onder andere over dat ik soms heel andere verwachtingen had dan het model en hoe de verwachtingen tussen model en fotograaf altijd botsen. Bijvoorbeeld omdat het model seks wil, terwijl ik het verval wil vastleggen. Al dat soort pijnlijke, grappige en ontroerende dingen die er rondom fotografie kunnen gebeuren.''

Kim en Paul's trip
Kim en Paul's trip

En je hebt je modellen altijd op straat gevonden?

''Nee, Ik heb inmiddels zoveel projecten gedaan dat het niet meer helemaal in een regel te vangen is, maar met ‘Me & My Models’ haalde ik ze echt overal vandaan. Kim kwam ik tegen in Amsterdam en soms ging ik op reis, bijvoorbeeld naar Ethiopië of iemand van Marktplaats, chatsites, modellensites of via via. En dat is altijd al zo geweest. In het begin was ik totaal rusteloos, overal mijn modellen vandaan aan het plukken. Maar ik kon op een gegeven moment helemaal niet meer rustig over straat lopen. Ik ging dan bijvoorbeeld gewoon boodschappen doen, maar ondertussen zag ik overal interessante mensen die ik dan eigenlijk wilde aanspreken. Ik kon gewoon niet meer rustig naar de supermarkt. Ik zie altijd mensen die ik wil fotograferen of waarvan ik denk daar zit iets interessants in of hier kan ik een avontuur mee beleven. Omdat dat nooit meer ophoudt ben ik na een tijdje toch maar projectmatiger gaan werken, dat gaf meer rust.''

Ik vind het juist leuk dat in de beeldtaal zowel de clichés als de contra-clichés aan het licht komen en dat je al die vormen kunt mixen

Je hebt wel altijd een goed idee.

''Ja, ik heb ook echt geen ideeën te kort. Nooit. Ik heb altijd ideeën te veel. Het is eerder dat ik niet kan kiezen. En vaak prop ik het dan ook te vol. Ik moet leren om dingen te laten indalen.''

Het gaat vaak over stereotype mensen.

''Dat is inderdaad een terugkerend onderwerp. Ik vind het het leukst om via een omweg zo’n stereotype door te prikken en dat met heel veel humor te doen. En dat je ook niet gelijk gaat voor het contra-cliché. In Afrika zou dat bijvoorbeeld zijn het moderne Afrika en mensen met een mobiele telefoon. Dat vind ik dan eigenlijk opnieuw een cliché. Ik vind het juist leuk dat in de beeldtaal zowel de clichés als de contra-clichés aan het licht komen en dat je al die vormen kunt mixen. En dan kun je echt met een heel nieuw beeld komen, wat nog nooit bestaan heeft. Daarom vinden mensen mijn werk vaak ook moeilijk. Je kunt er nog steeds clichés uithalen, maar wel in beeld dat je nog nooit eerder hebt gezien. Dus ook met de foto's uit het project van de 'moderne Masai'. De spinfoto is een filmstudent die ook graag als spin gefotografeerd wilde worden. Je zou kunnen denken Jan Hoek zet mensen uit Afrika neer als gekke mensen, terwijl ik het zie als iemand die op een foto iets kan worden wat hij in werkelijkheid niet is. Hij doet een filmopleiding, dus snapt heel goed dat in beeld ook fantasie een rol kan spelen. Hij heeft deze foto heel lang als profielfoto op zijn Facebook gehad. Dat vind ik altijd heel leuk wanneer dat gebeurt.''

En bijvoorbeeld met Kim, je blijft hangen bij een model, waar je dan meerdere dingen mee gaat doen. Komt het door haar persoonlijkheid?

''Ja, zij woont natuurlijk ook in Nederland. Met sommige modellen heb je gewoon een klik, iets bijzonders. De jongen als spin ga ik bij een nieuw project in Kenia ook weer vragen, maar dan als fotograaf. Kim had ik de eerste keer toen ik haar ontmoette in mijn huis gefotografeerd en later toen ze eenmaal was afgekickt van alle drugs als supermodel. Dat was al haar hele leven zo'n shoot. Met deze serie stond ze in het Parool. Zij is echt een beetje mijn vriendin geworden en ga geregeld bij haar langs. Soms, wanneer een foto getoond wordt in een krant of zoals vorig jaar bij Pauw & Witteman, en als ze me dan een tijdje niet heeft gezien denkt ze opeens dat ik heel rijk ben geworden met haar foto's en haar laat stikken. Dan denkt ze; hee, wat een mooie studio, daar gaat vast een hoop geld in om. We hebben nu de afspraak dat als ik kom, dat ik dan altijd een nieuwe afspraak maak om weer terug te komen. En dat geeft heel veel rust. Maar Kim heeft ook een speciaal plekje in mijn hart. Het is gewoon zo’n schat.''

De serie over de vakantie met Kim en haar vriend, heb jij dat verzonnen?

''Kim was nog nooit op vakantie geweest en dat vond ik best wel heftig. Ik had net een grote prijs gewonnen, de Charlotte Köhlerprijs, en had geld om Kim en haar vriend mee op vakantie te nemen. Wel zou ik het meteen combineren met een shoot, want het een kan alleen bestaan met het ander. Ik huurde een busje wat ik bestickerde met Kim haar foto's. Met zijn drieen gingen we naar Oostende. We sliepen in een vijfsterrenhotel en hebben gezwommen, lekker gegeten, allemaal leuke dingen gedaan.''