De diversiteit in schoonheid volgens Justine Tjallinks

Kiekie_JustineTjallinks_Blossoming-Chardonnay_I-2016.jpg

Het was een succesvol jaar voor Justine Tjallinks. Zo won zij prijzen bij onder andere IPA 2016, PX3 Photography Awards, Siena International Photography Awards, Lensculture Portrait Awards en de Tokyo international foto awards. Wij spraken Justine afgelopen zomer voor KIEKIE #16 over haar fotografie én over haarzelf.

Rouge, 2016 (cover KIEKIE no.16) © Justine Tjallinks

Je bent begonnen in de modewereld en pas later overgestapt naar de fotografie, vanwaar mode?

''Ik kom uit een klein dorpje in de buurt van Zutphen en heb een creatieve moeder. In plaats van tv kijken, knutselden wij vroeger na schooltijd en in het weekend. Mode vond ik toen ook heel interessant, omdat ik me daarmee kon onderscheiden van mijn omgeving. Ik ontwierp en maakte mijn eigen kledingstukken. Als basis gebruikte ik patronen uit zelfmaak-mode bladen en kocht de stoffen op de lokale markt. Door mijn passie en ambitie wilde ik niet in Zutphen blijven. Ik had naast mode een sterke interesse voor fotografie, maar toen de keuze gemaakt werd voor een vervolgopleiding werd dat het Amsterdam Fashion Institute. Dat voelde destijds als een logische stap. AMFI is een combinatie van creatief en commercieel. Mijn ouders zagen dit als het juiste traject naar een goede baan. Fotografie was te onzeker. Tevens waren alle fotografieopleidingen destijds particulier en daar hadden we geen geld voor.''

The Leftovers, Isa © Justine Tjallinks

Wanneer kwam het moment dat je besloot om je toch op fotografie te gaan storten?

''Na mijn studie ben ik als autodidact vormgever begonnen bij verschillende (mode)bladen. Na ruim een jaar werd ik Art Director. Hoewel de esthetiek van deze wereld me erg aansprak, miste ik toch wat. Ik denk dat het een eigen invulling was van wat mij bezighield of wat mij echt fascineerde. Ik wilde graag fotograaf worden, maar mijn Art Director carrière zat in de lift en de angst voor techniek van fotografie hield me voor een lange tijd tegen. Werkend voor deze (mode)bladen werd ik dagelijks met fotografie geconfronteerd. Er waren voor mij al snel twee verschillende soorten fotografierichtingen te onderscheiden. Enerzijds de glamour, dus het esthetische plaatje en anderzijds de rauwe, documentaire kant. Beide kanten fascineerde me. Ik was benieuwd wat er op beeld zou gebeuren als ik bijzondere, unieke mensen in een gestileerde omgeving zou portretteren. Dit gevoel werd zo sterk dat ik 2,5 jaar geleden mijn functie als Art Director opgaf en mijn eerste camera kocht en aan de slag ben gegaan.''

Nude (Introspect), 2014 © Justine Tjallinks