Roy Kahmann over zijn drie nieuwste talenten

bas-1.jpg

In 'Curated by' vragen wij een autoriteit in de fotografie om een bijzonder project of persoon een podium te geven. Aan het woord; Roy Kahmann, oprichter van Kahmann Gallery.

“Vaak wordt mij gevraagd hoe ik op de hoogte blijf van alle vernieuwingen, talenten en opleidingen in fotografieland. Mijn antwoord is vrijwel altijd hetzelfde, waarin ik uitleg dat ik minimaal vier uur per dag investeer in het online surfen en zoeken. Voor velen gekkenwerk, maar voor mij een ultieme vorm van ontspanning én het krijgen van energie.

Alsof dit het heilige gras van de Arena betreft

Echter niet alles wat ik vind op het digitale web is toereikend om de echte ruwe diamantjes te ontdekken. Ons platform GUP Magazine, de NEW Photography boeken en de New Dawn community, geeft mij toegang tot een enorm grote groep jonge fotografen en alles wat zich daarom heen verzamelt. Hierdoor heb ik, naast toegang tot onze vaderlandse nieuwkomers, ook een goede kijk op wat er zich internationaal ontwikkelt. Bovendien niet te vergeten de dagelijkse emails, kaarten, boeken en zelfs portfolios die bij ons bij de gallery binnen komen. Jong en oud talent door elkaar. Stuk voor stuk gedreven om een plekje te bemachtigen aan de witte wanden van de Kahmann Gallery. Alsof dit het heilige gras van de Arena betreft. Een ieder die niet al langer meeloopt in het autonome kunst/fotografiewereldje denkt, dat je daarmee toegang krijgt tot success en rijkdom. Laat ik je uit de droom helpen. Want wanneer je uiteindelijk tot de Kahmann ‘stal’ behoort, dan is het keihard werken. Vooral investeren in jezelf, een enorme focus en een lange termijn visie hebben. Dus geduld. Kiekie vroeg mij om onze laatste aanwinsten te tonen en iets over hun werk te vertellen, maar met name hoe ze uiteindelijk bij ons hun plek hebben bemachtigd.”

Bastiaan Woudt (1987)

Ik ontmoette de Noordhollander voor het eerst bijna drie jaar geleden. Hij huurde de studio van een wederzijdse vriend en een paar dagen later kreeg ik enkele jpeg’s via de e-mail. De foto’s waren aanleiding om hem uit te nodigen en zijn ambities te bespreken. Het was de start van twee jaar coaching. In deze tijd liet hij een dusdanige groei zien, waardoor wij hem in oktober 2015 ‘erbij’ vroegen. Zijn zwart/wit werk is vooral zeer eenduidig. Estetisch en ook vaak grafisch. Met een krachtig en contrastvol beeld weet Bastiaan impact te creëeren. En dat in vele verscheidene vormen en onderwerpen. Landschappen, stills, maar veel portretten.

Gedreven en hongerig verslond Bastiaan menig fotoboek

 

© Bastiaan Woudt

Zijn experimenten met diverse materialen en camera’s lieten mij zijn enorme reikwijdte zien. Gedreven en hongerig verslond Bastiaan menig fotoboek, waardoor al gauw duidelijk werd wie zijn grote voorbeelden zijn. Vooral fotografen die het experiment niet schuwden. Het liet hem vooral zien waar zijn weg naar toe zou leiden. Bastiaan vindt het vooral heerlijk om een halve dag met zijn ‘modellen’ een creatieve sessie te hebben, waarbij een duidelijk plan of idee zelden van te voren is bepaald. “Vaak onstaan er situaties, bewegingen, vormen of uitdrukkingen, die je nooit van te voren zou kunnen bedenken” verklaart hij mij vaak. Deze sessies, aangevuld met wat hij op zijn reizen toevallig tegen komt, completeren zijn tot dusverre zeer jonge oeuvre.

Hij spreekt met zijn stijl velen aan. Waardoor Bastiaan in 6 maanden is uitgegroeid tot een van de best verkopende fotografen van de Gallery en vaak omschreven wordt als een groot talent om nu in te investeren.

© Bastiaan Woudt

 

Rogier Houwen (1992)

Heel anders ging het met Rogier Houwen (1992), die ruim drie jaar geleden door de Gallery werd gesignaleerd. Zijn traditionele manier van werken wekte direct de aandacht. Analoog werken is arbeidsintensief en vraagt om een ijzeren discipline. De uiteenlopende onderwerpen deed ons besluiten om nog even te wachten. Tot de zomer van 2015 tijdens zijn eindexpositie bij de HKU. Zijn eigen analoge barietprints spatten daar van de muur. Een volgende afspraak was snel gemaakt.

Womans Kiss © Rogier Houwen

Rogier zijn werk is veelal te typeren als wandelen in een droom. Daarbij schuwt ook hij zeker niet de diversiteit. Zijn landschappen zijn vaak magisch, terwijl zijn zelfportretten vaak iets magisch realistisch uitstralen. Het zegt iets over de gedachten van Rogier als kunstenaar, die jou als kijker, vaak mee wil nemen in zijn persoonlijke reis. De portretten van Rogier vertalen juist weer de bijzondere band die hij heeft met zijn model(len). Aan de hand van o.a. meesterprinters Rutger ten Broeke en Willem Diepraam leerde Rogier de perfectie van het analoog printen. Vooral zijn meest recente abstracte werk blinkt uit door eenvoud en juist daardoor enorme kracht. Zijn laatste serie is gebaseerd op een enkel wit velletje A4 papier en is van een absolute schoonheid. Prachtige, maar vooral ambachtelijke silverprints in een zeer kleine oplage, maken het werk ‘wannahaves’.

© Rogier Houwen

Laura Hospes (1994)

Ons laatste en tevens jongste talent is Laura Hospes. Het was de zomer van vorig jaar toen ik een pdf in mijn e-mailbox vond van een fotografe die net 21 was geworden. Foto’s van een enorm constante kwaliteit en vooral met een heel eigen signatuur. Het werk raakte me in een split second. Niet wetende wat haar verhaal was, maar vooral niet wetende dat alle foto’s ‘selfies’ waren. De liefde op het eerste gezicht met haar werk kreeg nog een veel diepere betekenis toen ik haar verhaal las. Laura vecht vooral tegen een ‘donkere’ buitenwereld. Een gevecht waarbij ze erg wordt geholpen door de kliniek, waar haar belangrijkste werk tot nu toe is onstaan en waar ze haar eerste boek volledig aan toewijdt.

Fotografie met een ziel, zo authentiek

© Laura Hospes

Ik besloot haar direct bij de Gallery te vragen. Normaal gaan daar nog wat overleggen en afwegingen aan vooraf, maar dit was een uitzonderlijke match. Wanneer je dieper ingaat op haar werk merk je hoe belangrijk de camera voor Laura is geworden. Haar schild naar de buitenwereld, maar ook de uitlaatklep voor haar emoties. Zoals wij het in plat Amsterdams zeggen: “het raakt je in de kloten”. Fotografie met een ziel. Zo authentiek. Dit geeft aan waar wij als Gallery continue naar op zoek zijn.

© Laura Hospes

kahmanngallery.com