De beeldkeuze van Theo Audenaerd

Theo Audenaerd (1953) werkt sinds 1985 bij de Volkskrant. Als beeldredacteur bij Volkskrant magazine is hij al zeventien jaar verantwoordelijk voor de keuze van de wekelijkse fotoreportages en het overige beeld in het magazine. Theo was ook onze gastjury voor het tweede trimester van de Olympus Young Talent Award. Op de redactie stelde ik hem nog snel een paar vragen. Want wat maakt voor Theo een goede foto en wat vindt hij van alle ontwikkelingen in de fotografie?

Wat is jouw achtergrond in fotografie?

''Na enkele jaren op de HTS in Vlissingen studeerde ik sociologie op de KUN, katholieke universiteit van Nijmegen, tegenwoordig de Radbouduniversiteit, en studeerde er in 1981 af op een doctoraalscriptie over fotografie: Fotografie als Nieuwsmedium. Kort gezegd betrof het een zoektocht naar een beter/geschikter vocabulair om fotografie te beoordelen.''

Hoe en wanneer ben je bij de Volkskrant terecht gekomen?

''Ik kwam in dienst bij de Volkskrant op 1 april 1985. Daarvoor had ik enkele jaren bij Brabant Pers onderzoek had gedaan ten behoeve van de documentatie-afdeling. Ik kwam bij de Volkskrant binnen als fotoredacteur en werd een half jaar later chef van de fotoredactie. Een enerverende, maar zware tijd omdat er naar mijn idee een wereld te winnen was, en er heel veel veranderd moest worden. Na zes jaar heb ik een punt gezet achter mijn chefschap. Veel geleerd, veel bereikt, maar desondanks teleurgesteld en moe. In 1998, ik stond op het punt mijn biezen te pakken en een docentschap op een van de academies te kiezen, vroeg de hoofdredactie mij om samen met enkele schrijvende collega’s een wekelijks nieuw blad te bedenken. Een magazine dus. Eentje met veel ruimte voor fotografie. Een geweldig jaar was dat! In september 1999 kwam het eerste nummer van Volkskrant magazine uit. Het duurde evenwel tot de komst van Barbara van Beukering als chef en Heike Gulker als artdirector voor het Volkskrant magazine een echte speeltuin voor fotografen werd.''

Authenticiteit vind ik belangrijk

Waar ben jij naar op zoek in de fotografie?

''Dat is lastig te zeggen. Authenticiteit vind ik belangrijk. Dat kan in de techniek of in de manier van kijken zitten, maar evenzeer in de onderwerpkeus. Ik wil graag verrast worden. Ik zie niet zoveel ontwikkelingen in de fotografie de laatste jaren, ik zie vooral veel volgers. Alles is al gedaan, dus wil je eruit springen en de aandacht trekken dan moet je de diepte in of een heel andere invalshoek kiezen. De enorme vlucht die de sociale media doormaken, heeft het fotolandschap danig veranderd. De gevolgen daarvan zijn nog lang niet uitgekristalliseerd. Daar heb ik niet zo’n goede kijk op. Ik zie wel dat het door de jaren heen veel lastiger is geworden voor jonge fotografen om een fatsoenlijk inkomen te verwerven met fotografie. Dat baart mij zorgen.''

We hebben fotografie hoog in het vaandel staan, maar het moet wel ergens over gaan

Wanneer mag een fotograaf zijn of haar werk laten zien aan jou?

''Iedereen die denkt goed werk te hebben gemaakt, ook bij twijfel, kan mij zijn of haar werk tonen. Dat mag alles zijn. Ik ben gek op goede korte documentaires, klassieke picture-stories met een kop en een staart, maar ik hou ook van interessante portretten reeksen en van knappe stills en illustratieve fotografie. De fotograaf moet er wel tegen kunnen dat ik ongezouten kritiek lever. En de fotograaf zou zich vooraf ook moeten realiseren dat de Volkskrant een journalistiek medium is, geen fotoblad. We hebben fotografie hoog in het vaandel staan, maar het moet wel ergens over gaan.''

Meedoen aan de Olympus Young Talent Award kan nog tot 31 augustus 2017