Workshop Fotografie & conceptontwikkeling

Tjade Bouma is al jaren werkzaam als conceptontwikkelaar, grafisch vormgever en art director voor opdrachtgevers zoals Foam, Subbacultcha, Kiekie Tabloid, Melkweg Expo en Firma MES. Voor de Fotoacademie ontwikkelde Bouma de workshop Fotografie & conceptontwikkeling, die op 1 november van start gaat. Aan Kiekie vertelt hij over de noodzaak van het ontwikkelen van goede concepten en waarom iedereen mee zou moeten doen aan zijn workshop.

© Lotte Bronsgeest

Waar richt de workshop Fotografie & conceptontwikkeling zich op en waarom is het belangrijk hier op in te zoomen?

‘‘Tijdens de workshop leer je conceptgericht beeldverhalen bedenken en uitvoeren voor uiteenlopende klanten. Je leert samenwerken met verschillende art directors en je leert jouw beeld te selecteren en te presenteren aan de klant. Als student fotografie leer je vooral de techniek van het fotograferen en leer je jouw eigen stijl ontwikkelen en deze om te zetten naar een beeld of een serie. Om verder te komen als professioneel fotograaf moet je leren werken binnen de kaders van een briefing. Hierbij leer je omgaan met de werkwijzen van verschillende art directors en de wensen van de klant. Deze workshop maakt daarmee een brug van een opleiding naar de praktijk.’’

© Lotte Bronsgeest

Waar moet je op letten wanneer je een concept voor een opdrachtgever  ontwikkelt en in hoeverre is de conceptontwikkeling voor een betaalde klus anders dan voor een vrij werk?

‘‘In eerste instantie is het essentieel om te achterhalen welk verhaal er verteld moet worden. Wat zijn de eisen van de klant? Soms is dat één beeld dat het hele verhaal vertelt, soms zijn dit meerdere beelden voor campagnes op meerdere platformen. Je leert jouw stijl aan te passen aan de wensen van een opdrachtgever zonder daarbij jouw eigen visie en concept uit het oog te verliezen. Het verschil met vrij werk is dat je daarbij jouw eigen kaders opstelt; er zijn minder restricties. Bij commercieel werk betaalt de klant en dus moet je leveren. Heb je het juiste verhaal overgebracht? Voldoet je werk aan alle vooropgestelde eisen? Het is de klant die overtuigd moet worden van het gemaakte werk en dit kun je bereiken door het op de juiste manier te presenteren.’’

Ik vind het belangrijk de fotografen kennis te laten maken met verschillende art directors uit het werkveld

© Lotte Bronsgeest

Naast jijzelf, heb je Eva de Vos, chef beeldredactie Parool, en Merien Kunst, creative director Havas Lemz, gekozen als gastdocenten. Waarom wilde je juist deze specifieke art directors erbij hebben?

‘‘De workshop bestaat uit een introductieles en daarna drie keer twee lessen waarbij iedere keer het onderwerp, de opdracht en de klant veranderen. Zowel Eva en Merien komen uitleg geven over hun vakgebied en de samenwerking met de fotograaf. Ik vind het belangrijk de fotografen kennis te laten maken met verschillende art directors uit het werkveld. Dat is niet alleen goed voor hun netwerk, maar ook goed om te leren samenwerken vanuit verschillende standpunten.’’

© Lotte Bronsgeest

Jij en de gastdocenten richten jullie in deze workshop op coverstory's, commerciële klussen en een theatercampagne. Waarom deze disciplines en in hoeverre hebben deze vakgebieden een andere aanpak nodig als het op conceptontwikkeling aankomt?

‘‘In deze workshop zul je drie opdrachten uitvoeren:

  • Het schieten van een postercampagne voor theater

  • Het schieten van een editorial coverstory voor de PS (Het Parool)

  • Het schieten van een multimediale campagne voor Ikea


Ik heb gekozen voor deze opdrachten omdat ze heel uiteenlopend zijn en je dus getriggerd wordt elke keer op een andere manier na te denken over het verhaal, jouw stijl, de briefing van de opdrachtgever en de presentatie van het materiaal. Het schieten van een posterbeeld voor theater zal ik zelf begeleiden en is redelijk vrij. Theater heeft een bepaalde magie en fantasie, je kan dus alle kanten op. Wel heb je de restrictie van één beeld en dat ene beeld moet het verhaal vertellen. Eva geeft de editorial coverstory-opdracht. Hierbij is het van belang om in een serie te denken, ruim te schieten en na te denken over een mooi en passend coverbeeld. Merien geeft de opdracht voor een multimediale campagne voor Ikea. Deze opdracht is gebonden aan meer regels. Je moet echt rekening houden met de verschillende beeldformaten, de verschillende platformen waarop het getoond zal worden en de eisen van een klant als Ikea. De briefings zullen voor meerdere stijlen geschikt zijn, zodat zowel een stillevenfotograaf als een portretfotograaf uit de voeten kan met de opdrachten.’’

Tjade Bouma by Lizzy An

Wat is jouw persoonlijke doel voor deze workshop?

‘‘Ik vind het vooral belangrijk dat de fotografen die mee doen aan deze workshop met meer zelfvertrouwen de praktijk tegemoet treden. Dat ze een beter inzicht hebben met betrekking tot hun eigen stijl en hoe ze deze kunnen toepassen binnen de kaders van een briefing van een opdrachtgever. Doordat iedereen dezelfde opdrachten zal uitvoeren, is het leerzaam te zien hoe iedereen een concept van een andere kant benadert. Ik kijk uit naar het begeleiden van de fotografen, het praten over beeldkeuze en de inspiratiesessies van zowel Eva als Merien. Ik weet zeker dat ik zelf ook veel op ga steken van zowel de fotografen als de gastdocenten.’’


Voor meer informatie over Tjade Bouma, check tjadebouma.nl of instagram.com/tjadebouma