Generation Wealth - Lauren Greenfield
Sep
15
to Feb 3

Generation Wealth - Lauren Greenfield

Hoe ben je echt? En wat hebben gouden handtassen, glimmende sportauto’s, fonkelende juwelen, luxueuze villa’s en killer bodiesdaarmee te maken? Voor sommigen is dit zo belangrijk voor hun identiteit dat ze zelfs zo ver gaan een flitsende auto te huren om er op Instagram mee te kunnen pronken, in navolging van Kim Kardashian, Paris Hilton en accounts als Rich Kids of London. De Amerikaanse fotograaf en filmmaker Lauren Greenfield (1966) houdt zich al 25 jaar bezig met het thema ‘rijkdom’ en portretteert zowel de één procent rich and famous als mensen die er alles aan doen om dit uit te stralen. Fotomuseum Den Haag toont dit najaar in samenwerking met Annenberg Space for Photography in Los Angeles Generation Wealth, het eerste grote overzicht van Greenfields werk. De tentoonstelling omvat naast meer dan 200 fotowerken ook diverse korte films. Generation Wealth is een indrukwekkend verslag van het brandende verlangen om rijk te zijn, tegen elke prijs.

Jackie (41) en haar vriendinnen dragen Versace-handtassen tijdens een besloten openstelling van de Versace-winkel, Beverly Hills, 2007 © Lauren Greenfield / Fotomuseum Den Haag.

 

LA in de jaren 90

Lauren Greenfield start haar onderzoek in de jaren 90 in Los Angeles, de stad waarin ze opgroeide. In dit centrum van de opkomende celebrity-cultuur, aangewakkerd door MTV, wordt in die jaren steeds grotere nadruk gelegd op materialisme en het lichaam. Greenfield werkt aanvankelijk als persfotograaf, maar maakt tegelijkertijd autonoom werk. In 1997 heeft zij haar eerste tentoonstelling en boek, getiteld Fast Forward.

Een van Lauren Greenfields vroege foto’s is een opname uit 1993 van de 18-jarige Mijanou uit Santa Monica. Ze spijbelt die dag van school om met haar vrienden naar het strand te kunnen gaan ter gelegenheid van de jaarlijkse Senior Beach Day. Greenfield maakt er vanaf het begin van haar Generation Wealth-project een gewoonte van om de geportretteerden te interviewen. Mijanou vertelt over haar leven in Beverly Hills: “You grow up really fast when you grow up in Los Angeles. L.A. is so fast-moving and the kids really mature at a young age. It’s cooler to be old (…) I was Homecoming Queen. I was Junior Princess. The seniors voted in a poll at the end of the year, and I won for Best Physique. I was very flattered. You’re more easily accepted if you’re pretty or good-looking. People with good looks get away with much more than somebody else would.”

Ilona thuis met haar dochter Michelle (4), Moskou, 2012 © Lauren Greenfield / Fotomuseum Den Haag. Ilona at home

 

Doogeslagen American Dream

Generation Wealth gaat niet over de rijken der aarde, maar over het brandende verlangen naar meer. Onder invloed van rolmodellen als Kim Kardashian wordt dit verlangen een drijvende kracht, maar in toenemende mate ook een onrealistisch streven voor mensen uit alle lagen van de bevolking. Velen maken enorme schulden om meer luxe producten te kunnen vergaren en om aan een ideaalbeeld te kunnen voldoen.

Het vroege werk van  Lauren Greenfield  blijkt al snel een profetische waarde te hebben wanneer deze doorgeslagen American Dream zich begint te verspreiden over de wereld. Greenfield gaat voor Generation Wealth vervolgens ook de  grens over. Ze neemt de kijker mee naar huizen van Russische oligarchen, resorts in Dubai en naar privéjachten van de Chinese nouveau riche. De fotoreportages van Greenfield zijn afwisselend humoristisch, ontroerend en choquerend. Samen met de bijbehorende interviews geven de foto’s blijk van de vertrouwensband die Greenfield met de geportretteerden weet op te bouwen.

The Queen of Versailles

In 2007 ontmoet Lauren Greenfield Jackie Siegel tijdens een privé-openstelling van een Versace winkel. Ze blijft Jackie en haar dertig jaar oudere echtgenoot David volgen tijdens de bouw van hun nieuwe huis: een villa in de stijl van Versailles. Met een waarde van 100 miljoen dollar moet dit woonhuis het grootste van de Verenigde Staten worden. Greenfield vraagt waarom ze dit willen. David antwoordt deadpan: “Because we can…”

Terwijl Greenfield het echtpaar volgt, gaat het echter mis. Door de kredietcrisis dreigt een faillissement en het nog onvoltooide huis in hartje Florida wordt te koop gezet. De filmdocumentaire The Queen of Versailles (2012) heeft maar liefst 26 nominaties gekregen en acht awards gewonnen.

Xue Qiwen (43) in haar appartement in Shanghai dat is ingericht met meubels van haar favoriete merk Versace, 2005 © Lauren Greenfield / Fotomuseum Den Haag. Xue Qiwen, 43, in her Shanghai apartment, decorated with furniture from her

 

Over Lauren Greenfield

Lauren Greenfield werd in 1966 in Boston, Massachusetts geboren en groeide op in Venice, Los Angeles. In 1987 behaalde ze haar Bachelor aan de faculteit Arts & Sciences van Harvard University. Haar werk werd gepubliceerd in talrijke magazines en kranten, waaronder ELLE, The Guardian, Harper’s Bazaar, Le Monde, National Geographic, The New York Times Magazine, The New Yorker en Vanity Fair. Greenfield heeft vijf korte en vier lange documentaires gemaakt.

Tentoonstelling, boek en film

Lauren Greenfields langlopende project heeft zowel geleid tot een tentoonstelling en boek als een film. De documentaire Generation Wealth (2017) was de openingsfilm van het Sundance Film Festival 2018. Het gelijknamige, vuistdikke boek is verschenen bij Phaidon en bevat 650 foto’s en 150 begeleidende interviews (€ 69,95). De tentoonstelling was in 2017 voor het eerst te zien in Annenberg Space for Photography in Los Angeles. In Fotomuseum Den Haag is Generation Wealth voor het eerst in Europa in zijn volledigheid te zien.

Fotomuseum Den Haag dankt hoofdsponsor Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn advocaten en notarissen en het Erik Bos Fonds voor hun ondersteuning.

View Event →
Feast for the Eyes - The Story of Food in Photography  
Dec
21
to Mar 6

Feast for the Eyes - The Story of Food in Photography  

Feast for the Eyes laat de rijke geschiedenis van voedselfotografie zien - niet alleen in de beeldende kunst, maar ook in commerciële en wetenschappelijke fotografie en fotojournalistiek. Van de banaliteit van het ontbijt in een wegrestaurant van Stephen Shore tot het symbolische stilleven van Laura Letinsky, van Roger Fentons uitgebreide negentiende-eeuwse uitstallingen van eten tot de kookboeken van de jaren zestig. Feast for the Eyes verkent in een uitgebreide tentoonstelling de belangrijkste figuren en bewegingen binnen de voedselfotografie.

Peluquería, Limones, 1979 © Ouka Leele 



Door de complexiteit van de vorm van voedsel, de betekenis ervan, én het feit dat het één van de basisbehoeftes is van de mens, is het tot een veel gefotografeerd onderwerp geworden. De belangstelling voor zowel voedselfotografie als voedsel als onderwerp is de afgelopen jaren toegenomen. Door foto's te delen op sociale mediaplatforms zoals Instagram, Snapchat, Facebook en Twitter is fotografie onderdeel geworden van de eetervaring zelf. Foto's van voedsel gaan zelden slechts over eten, voedsel kan een levensstijl of een natie representeren, maar ook hoop of wanhoop, honger of overdaad.

New BrightonEngland, 1983 - 85 © Martin Parr / Magnum Photos

In de tentoonstelling wordt door middel van drie thema's onderzocht hoe eten wordt verbeeld en wat de betekenis ervan kan zijn. Voor Still Life wordt een van de meest populaire genres uit de schilderkunst als uitgangspunt genomen. De foto's laten zien hoe de kunstenaars zich hebben laten inspireren door het genre en hoe het in de loop van de tijd is veranderd. Around the Table kijkt naar het ritueel dat plaatsvindt rondom eten. Daarnaast gaat het in deze sectie ook over culturele identiteit die wordt gereflecteerd in eten. Tenslotte laat Playing with your Food zien wat het oplevert als humor, spel en ironie gecombineerd worden met voedsel. Naast de foto's is er een groot aantal kookboeken te zien. De boeken geven een aanvullende visuele geschiedenis weer en plaatsen de foto's aan de muur in context.

Met werk van: Nobuyoshi Araki, Guy Bourdin, Imogen Cunningham, William Eggleston, Roe Ethridge, Marion Faller en Hollis Frampton, Rotimi Fani Kayode, Roger Fenton, Peter Fischli and David Weiss, Nan Goldin, Daniel Gordon, Rinko Kawauchi, Russel Lee,  Laura Letinsky,Vic Muniz, Nickolas Muray, Helmut Newton, Martin Parr, Man Ray, Martha Rosler, Ed Ruscha, Cindy Sherman, Stephen Shore, Edward Steichen, Paul Strand, Wolfgang Tillmans, Lorenzo Vitturi, Tim Walker, Andy Warhol, Weegee, Edward Weston, Hank Willis Thomas, en vele anderen.

Deze tentoonstelling is georganiseerd door de Aperture Foundation, New York
Susan Bright en Denise Wolff, curators

Phillip J. Stazzone is on WPA and Enjoys His Favorite Food as He's Heard That the Army Doesn' t Go in Very Strong for Serving Spaghetti, 1940 © Weegee / International Centre of Photography, Courtesy of Ira and Suzanne Richer 

Feast for the Eyes - The Story of Food in Photography is van 21 december 2018 t/m 6 maart 2019 te zien in Foam. Foam is dagelijks open van 10.00 -18.00 uur, do/vr van 10.00 – 21.00 uur.

View Event →

Open Call: fotografen gezocht voor Rotterdam Photo 2019 City Limits
Oct
24
9:30 PM21:30

Open Call: fotografen gezocht voor Rotterdam Photo 2019 City Limits

Rotterdam Photo roept onafhankelijke fotografen en beeldcollectieven op werk in te sturen dat zij tijdens Art Rotterdam Week aan een divers publiek willen tonen. Het Deliplein op Katendrecht transformeert van 7 t/m 10 februari 2019 in een gratis toegankelijk containerdorp dat vier dagen lang fotografie ademt, omringd door muzikale performances en foodtrucks. Met de geselecteerde beeldmakers, gecureerde tentoonstellingen en Rotterdam Photo Talks dat 9 februari plaatsvindt, presenteert Rotterdam Photo een hedendaags en onafhankelijk beeld van fotografie.

Thema: City Limits

Het thema van Rotterdam Photo 2019 is City Limits. Al sinds de begintijd van de fotografie zijn beeldmakers gefascineerd door de constante verandering van het stadsleven. De stad is voor hen een theater en een observatiepost maar ook platform voor artistieke creatie en maatschappijkritiek. De transformatie van het huidige urbane netwerk geeft fotografen de ruimte om verschillende stedelijke ontwikkelingen inzichtelijk te maken. Rotterdam Photo nodigt in 2019 beeldmakers uit om tijdens het festival werk te presenteren dat de vele facetten van het moderne stadsleven belicht. Daarmee wil het de rekbaarheid en de grenzen van zowel de stad als het fotografisch medium verkennen. Dit jaar heeft Rotterdam Photo gerenommeerd 'stads' fotograaf Otto Snoek uitgenodigd als gastcurator.


Aanmelden voor 1 december 2018 a.s.

Talentvolle fotografen, kunststudenten en onafhankelijke fotocollectieven kunnen zich tot 1 december 2018 aanmelden via www.rotterdamphotofestival.com.Uit alle aanmeldingen selecteert de Open Call-commissie, bestaande uit Otto Snoek (fotograaf en gastcurator 2019), Erik Vroons (hoofdredacteur Gup Magazine), George Knegtel (curator) en Marcel Kollen( directeur Rotterdam Photo), beeldmakers om te exposeren op het Deliplein tijdens Rotterdam Photo. Geselecteerden krijgen een scheepscontainer toegewezen die beschikbaar wordt gesteld tegen een non-profit tarief. We willen hiermee onafhankelijke fotografen een kans bieden werk te tonen tijdens de levendige Art Rotterdam Week.

Over Rotterdam Photo

Rotterdam Photo presenteert nationaal en internationaal fotografietalent aan een zo breed mogelijk publiek tijdens de jaarlijkse Art Rotterdam Week. Vier dagen lang is het Deliplein in de Rotterdamse wijk Katendrecht het decor voor werk van aanstormende en gevestigde makers. Samen met het Nederlands Fotomuseum en Haute Photographie vormt Rotterdam Photo daarmee de 'fotografie-driehoek' op de Kop van Zuid.

View Event →
Internationale top en talenten op BredaPhoto, Nederlands grootste fotofestival
Sep
5
to Oct 21

Internationale top en talenten op BredaPhoto, Nederlands grootste fotofestival

Van 5 september t/m 21 oktober heeft de achtste editie plaats van het toonaangevende internationale BredaPhoto Festival. Ruim vijftig gevestigde namen en toptalenten exposeren op vijftien binnen- en buitenlocaties in het historische centrum van Breda en het hippe Belcrumgebied, onder meer in de voormalige KoepelgevangenisIn mei is er een speciale early birds-korting van vijftig procent op het onbeperkte passe-partout voor zeven weken.

© Daniel Szalai

Het tweejaarlijkse BredaPhoto Festival toont het beste van de internationale, hedendaagse fotografie. Gerenommeerde kunstenaars exposeren zij aan zij met een nieuwe generatie. Het thema van de achtste editie, To Infinity and Beyond, en de domeinen Biology, Cosmos, Intelligence, God, Society en Image gaan over de invloed van de almaar voortrazende wetenschap. Brengt die louter vooruitgang of openen we een doos van Pandora vol nare verrassingen?

© Osborne Macharia

Zo maakte Geert van Kesteren in Israël een serie over de moderne technologie die er wordt ingezet om God te promoten. Het baanbrekende project Monsato, a photographic investigation van Matthieu Asselin laat de desastreuze gevolgen voor mens en milieu zien van een producent van chemische producten. Mandy Barker fotografeerde microscopisch kleine stukjes plastic die de zeeën vervuilen. Het collectief The Merge – Peter Eriksen, Sarah Galbiati en Tobias Markussen – presenteert een serie over kunstmatige intelligentie en robotica. Shadi Ghadirian combineert in Qajar traditioneel met modern Iran. Osborne Macharia portretteerde oerwoudbeschermers met hun getemde wilde dieren. Joanna Macharia onderzocht de complexe, tegenstrijdige ideeën over vrouwelijkheid en schoonheid in het moderne Afrika.  Uit de open call kwamen onder anderenPeter Lipton en Murray Ballard naar voren met series over de bescherming van bijzondere kikkers en over mensen die hun lichaam na hun dood laten invriezen om hopelijk later weer tot leven te worden gewekt. Uit het talentenprogramma met negen Europese kunstacademies en ruim driehonderd studenten zijn er tien uitgekozen, onder anderen Daniel SzalaiChristoph Krause en Patrick Pollmeier.

 

Het is slechts een kleine greep uit het programma van BredaPhoto 2018, dat is samengesteld door de curatoren Reinout van den Berg, Jan Schaerlackens en Geert van Eyck en de internationale associated curators Mohamed Somji, Yumi Goto en Azu Nwagbogu. Naast de exposities is er een verdiepingsprogramma met masterclasses, projecten met scholieren, fotografiestudenten en ouderen, rondleidingen, talkshows, meet-ups, lezingen, boekpresentaties en workshops. Het fotofestival speelt zich af in twee gebieden: het historisch centrum van Breda en de bruisende wijk Belcrum. Hart van BredaPhoto Festival is het voormalige Bredase Museum aan de Parade 12.

De buitenexposities zijn gratis te bezoeken, voor de binnenlocaties en het verdiepingsprogramma heb je een ticket nodig. Voor professionele fotografen en studenten fotografie is er van 5 t/m 9 september de Professionals Week, waarvoor een speciaal ticket nodig is. Studenten kunnen overnachten op de speciaal ingerichte Festivalcamping. En ook dit jaar is er weer de mogelijkheid met een bootje van het centrum naar de Belcrum te varen door de Singels van Breda. 

TICKETS Een dagticket (online 17,50, aan de kassa 19,50 euro), driedagenkaart (online 27,50, aan de kassa 29,50 euro) of onbeperkt passe-partout voor zeven weken (online 34,50, aan de kassa 39,50 euro) is te koop via www.bredaphoto.nl/editie-2018/tickets. Met een Museumjaarkaart, CJP of Bredapas krijg je korting op het reguliere tarief en in mei is er een speciale early birds-korting van vijftig procent op het passe-partout.

View Event →
Jul
12
to Sep 30

Cortona On The Move photo festival

Cortona - Toscane

Debi Cornwall | WELCOME TO CAMP AMERICA: INSIDE GUANTÁNAMO BAY

Debi Cornwall (1973, Weymouth, USA) is an American conceptual documentary artist who has been a civil-rights lawyer in the United States for 12 years. Her work examines American power in the post-September-11 era, marrying empathy and dark humor with systemic critique. She was invited to speak at United Nations headquarters. “Welcome to Camp America: Inside Guantánamo Bay” was named one of 2017’s ten best photo books by the New York Times Magazine.

Elk jaar is Cortona de thuisbasis van een prestigieus evenement gewijd aan hedendaagse fotografie, dat de straten van deze Etruskische stad overneemt. Tentoonstellingen, panels, workshops en meer zullen plaatsvinden tijdens de zomermaanden en eindigen met een gala om de beste fotograaf een award en geldprijs uit te reiken. 

Guia Besana | UNDER PRESSURE

Guia Besana (1972, Borgosesia, Italy) lives and works in Paris and Barcelona. In 1994, after completing her media and communications studies in Turin, she concentrated exclusively on photography, paying particular attention to the theme of female identity. Her work is regularly published in international magazines and blogs, including CNNphotos.com, The New York Times, Newsweek, Huffington Post, Marie Claire, Vanity Fair, Le Monde, Courrier International, D di Repubblica and Esquire. 

Dit jaar koos de artistiek leider ervoor om de aandacht te vestigen op vrouwelijke fotografen. Fotojournalisten, kunstenaars en makers van documentaires die onze wereld onderzoeken om ons intieme en wereldse verhalen te brengen die verteld moeten worden. 

vlnr © CLAUDIA GORI | The Sentinels: Electrosensitivity in Italy, © ERNST COPPEJANS |Sold,  © MARYLISE VIGNEAU | Article 19


Dit jaar zal ARENA - Video and Beyond, gesponsord door Canon Cinema Eos, voor de eerste keer op het festival te zien zijn: een nieuwe categorie van Cortona On The Move met experimentele video, installaties en multiplatformwerk gemaakt door fotografen die verschillende soorten media voor hun fotografie gebruiken. De sectie is geregisseerd en samengesteld door Liza Faktor's Screen en Amber Terranova.

© Bieke Depoorter / Magnum Photos

Voor meer informatie check www.cortonaonthemove.com/en/

View Event →
Terry O’Neill – Stars Only
Jul
12
to Aug 25

Terry O’Neill – Stars Only

Eduard Planting Gallery in Amsterdam presenteert van 12 juli tot en met 25 augustus 2018 een nieuwe expositie van de Britse celebrity fotograaf Terry O’Neill. Met 'Stars Only' toont de galerie een selectie van zijn meest iconische portretten van beroemdheden als Brigitte Bardot, Honor Blackman, Kate Moss, Raquel Welch en Roger Moore. 

Terry O'Neill - Raquel Welch - Co-signed edition - RW032 - Iconic Images_Courtesy Eduard Planting Gallery

Terry O’Neill (Londen, 30 juli 1938) viert dit jaar zijn 80ste verjaardag en was een pionier op het gebied van celebrity fotografie. Hij startte in 1958 als fotograaf en bouwde met veel artiesten en filmsterren een persoonlijke band op. Hierdoor kon hij ongedwongen, intieme foto’s maken waar anderen nooit zouden worden toegelaten, zowel backstage als privé. 

Terry O'Neill - Roger Moore - Courtesy Eduard Planting Gallery

De legendarische fotograaf heeft in 60 jaar een ongekend aantal celebrities uit de film-, muziek- en modewereld voor zijn camera gehad. Het werk van Terry O’Neill is veelvuldig gepubliceerd in toonaangevende magazines en dagbladen. Ook is zijn omvangrijke oeuvre gebundeld in iconische boeken. Hij behoort internationaal tot de meest verzamelde fotografen.

Terry O'Neill - Jean Shrimpton - Co-signed edition - JS001 - Iconic Images_Courtesy Eduard Planting Gallery

View Event →
Eindexpositie HBO studenten Fotovakschool in LP2 Rotterdam
Jul
4
to Jul 8

Eindexpositie HBO studenten Fotovakschool in LP2 Rotterdam

Van woensdag 4 t/m zondag 8 juli a.s. is LP2 het decor voor het eindwerk van studenten van de HBO opleiding Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie aan de Fotovakschool van Rotterdam en Amsterdam. 

 Achttien fotografiestudenten van de Fotovakschool staan op het punt een belangrijke periode van hun leven af te sluiten. De ontwikkeling van hun eigen stijl in de verschillende disciplines tonen zij als onderdeel van hun eindexamen met de expositie 'Epilogue'. Hiermee sluiten zij hun HBO-opleiding fotografie af en beginnen ze aan hun professionele toekomst. In het tentoongestelde werk laten deze jonge beeldmakers hun visie zien en bepalen hiermee hun startpositie in de dynamische wereld van de hedendaagse fotografie. 


Epilogue toont een eigenzinnige en diverse kijk op de wereld. Mode, portret, documentair, natuur en architectuur, het komt allemaal aan bod. Iedere serie heeft haar eigen unieke verhaal, uitstraling en charme, met als resultaat een prachtige reeks eigentijdse beelden. Epilogue in LP2, grenzend aan het Nederlands Fotomuseum, is een aanrader voor iedere fotografieliefhebber.

Screen Shot 2018-05-22 at 13.10.27.png
View Event →
Samuel Gratacap - Les Invisibles in Foam Amsterdam
Jun
15
to Sep 9

Samuel Gratacap - Les Invisibles in Foam Amsterdam

Samuel Gratacap (1982, FR) volgt sinds 2007 het leven van Afrikaanse vluchtelingen en migranten en is sindsdien in omgekeerde volgorde hun routes af gaan leggen rondom de Middellandse Zee. Zijn wegen zijn gebaseerd op getuigenissen van migranten die hij heeft leren kennen en contacten die hij via-via opdoet. Gratacap's werk gaat over territoria van beweging: de oversteek van landgrenzen, de wachtruimtes voor dagloners, de gevangenis, maar ook over de wegen naar een hernieuwde identiteit. Hij gaat verder dan de meeste nieuwsmedia en stuit daarbij op erbarmelijke omstandigheden die de economie rondom migratie onthullen - van mensensmokkel tot slavernij.

Foam presenteert een selectie aan werken die Gratacap in de afgelopen tien jaar heeft gemaakt op diverse plekken, van Lampedusa tot Tunesië, Libië, en weer terug naar Europa via het Italiaanse vasteland. De tentoonstelling omvat zowel foto's als videowerken en audiofragmenten. Hoewel de kunstenaar onderzoeksmatig te werk gaat, is zijn fotografische benadering tot zijn onderwerpen gevoelig en intuïtief. Zijn esthetiek is zowel poëtisch als conceptueel en varieert van analytische reflecties tot integere portretten. In Foam is naast de serie Empire (2012-2014) een veelheid aan eerdere en recentere series en videowerken naast elkaar te zien. Enkelen daarvan worden nu voor het eerst aan het publiek getoond.

View Event →
Martin Schoeller Big Heads
May
19
to Sep 2

Martin Schoeller Big Heads

Martin Schoeller
Big Heads
19 May – 2 Sept. 2018

Clooney_George.jpg


Martin Schoeller is one of the preeminent portrait photographers of our time. This exhibition of his work at the Nederlands Fotomuseum is the first ever held in the Netherlands. Schoeller owes his international acclaim to his iconic Close Up series, on which he has worked ceaselessly for over twenty years. The series contains visuals of both famous and lesser-known subjects, all taken in extreme close-up. Using the same lens, lighting and angle, the result is a series of portraits unbound by their contexts. Schoeller’s subjects include international icons such as George Clooney, Lady Gaga, Angelina Jolie, Angela Merkel, Jack Nicholson, Barack Obama and Mark Zuckerberg.

Martin Schoeller | Big Heads is scheduled to run from 19 May to 2 September at the Nederlands Fotomuseum. At the opening on 18 May, two new ‘big head’ portraits - this time including Dutch celebrities - will be unveiled in the presence of the photographer. In addition to the photographs from the Close Up series, the exhibition will include visuals from three of Schoeller’s other portrait series.

 

From left to right: Barack Obama, 2004; Donatella Versace, 2010; Jack Nicholson, 2002. © Martin Schoeller

 

Barack_Obama_2004.jpg

 

New York-based photographer Martin Schoeller is best-known for his ‘big head’ portraits: full-frontal, hyper-detailed close-ups of faces printed in large format. In this much-lauded Close Up series, Schoeller well-known politicians, actors, musicians and sports personalities in exactly the same way as ordinary individuals. The result is a democratization of portrait photography, with no distinction being drawn according the subjects’ social status.

 

A photographic close-up is perhaps the purest form of portraiture, creating a confrontation between the viewer and the subject that daily interaction makes impossible, or at least, impolite.” says Schoeller.

 

In addition to a wide selection of these ‘big head’ portraits, the exhibition will include work from Schoeller’s Identical series. Here Schoeller documents monozygotic (‘identical’) twins side by side, encouraging the viewer to seek out the miniscule differences between them. For his Female Bodybuilders series, he photographs the incredible bodies of the athletes at the height of their careers. Eschewing digital manipulation, Schoeller shows their spectacular physique exactly as it is. The exhibition will include larger-than-life prints of a number of works in this series.

 


Biography
Martin Schoeller (b. 1968, Munich) began his photographic career in Berlin. In 1993 he moved to New York, where for several years he assisted portrait photographer Annie Leibovitz. It was during this period that he developed his ‘Close Up’ technique. Over the last 20 years, he has worked on commissions from The New Yorker and his photographs have appeared in other leading publications like Rolling Stone, Vanity Fair, Esquire, Vogue and Harper’s Bazaar. Some of the world’s most prominent collectors of contemporary photography and modern art have acquired fine art prints of his work. Schoeller exhibits internationally, has published various monographs and has received numerous awards and distinctions.

View Event →
Werner Mantz, Architectuur en mensen
May
19
to Sep 2

Werner Mantz, Architectuur en mensen

Werner Mantz
Architectuur en mensen
19 mei – 2 sep. 2018

            
Werner Mantz wordt wereldwijd gezien als een van de grote architectuurfotografen van zijn tijd. Daarentegen is zijn portretfotografie minder bekend. In de tentoonstellingArchitectuur en mensen worden voor de eerste keer zijn wereldberoemde architectuurfoto’s samen met zijn portretfoto’s gepresenteerd. Dit levert een spannende combinatie op en geeft meer inzicht in de manier waarop Mantz werkte. 
De tentoonstelling is van 19 mei tot en met 2 september 2018 te zien in het Nederlands Fotomuseum en is tot stand gekomen in samenwerking met Museum Ludwig in Keulen (Duitsland).

 

 

  Vlnr:  Communieportret van een meisje, Limburg (1959) © Werner Mantz / Nederlands Fotomuseum. Appartement aan de Ruhrorterstrasse, Keulen (ca. 1929) © Werner Mantz / Museum Ludwig

Vlnr: Communieportret van een meisje, Limburg (1959) © Werner Mantz / Nederlands Fotomuseum. Appartement aan de Ruhrorterstrasse, Keulen (ca. 1929) © Werner Mantz / Museum Ludwig

Architectuur

Werner Mantz (Keulen, 1901 – 1983) staat bekend als een van de meest prominente fotografen van het Nieuwe Bouwen, de modernistische beweging in de architectuur in Keulen in de jaren 1920. Zijn zwart-wit foto’s roepen de architectonische strengheid op van de gebouwen van architecten als Caspar Maria Grod, Wilhelm Riphahn en anderen. Mantz kreeg zijn opdrachten van deze avant-garde architecten en bouwbedrijven. Zijn foto’s werden gepubliceerd in architectuurtijdschriften. De focus daarbij lag op het moderne Keulen, weg van het middeleeuwse stadscentrum. Zo fotografeerde hij wereldberoemde gebouwen als de Kölnische Zeitung en het Blauwe Hof (1926). Zijn technische perfectie leidt er toe dat de façades van de gebouwen in zijn foto’s de verbeelding zijn van de moderniteit.

Portretstudio

Na tien jaar als fotograaf in Keulen te hebben gewerkt opende Mantz in 1932 in Maastricht een tweede studio. Na 1938 voelde hij zich niet langer thuis in Keulen en vestigde zich definitief in Maastricht. Naast opdrachten voor architectuurfotografie verwierf hij in Maastricht bekendheid om zijn portretfotografie, met een accent op kinderportretten. Zelf beschouwde hij zijn in de Maasstad gemaakte portretten even belangrijk als zijn architectuurwerk, maar ze werden nauwelijks geëxposeerd.

 

Samenwerking met Ludwig Museum Keulen

Mantz’ nalatenschap wordt bewaard in het Nederlands Fotomuseum en het Museum Ludwig in Keulen. In de tentoonstelling worden de beide collecties voor de eerste keer samengebracht, waarbij Mantz’ portretten naast zijn architectuurfoto’s te zien zijn. Daarbij is gekozen voor een ongewoon perspectief op zijn werk, namelijk niet vanuit de architectuur, geografie of chronologie, maar gezien vanuit de vorm. Deze benadering laat goed zien hoe Mantz keek als fotograaf, hoe hij bijvoorbeeld licht en schaduw gebruikte om ons te laten zien uit welke vormen en elementen het onderwerp is opgebouwd - of het nu om gebouwen of gezichten ging. Hij zag zichzelf niet als kunstenaar, maar meer als een vakman. Zijn architectuurfoto’s zijn in de jaren 1970 herontdekt door de kunstwereld en tentoongesteld op de documenta 6 in Kassel. Sinds die tijd wordt zijn werk met regelmaat geëxposeerd in musea en galeries en wordt zijn naam vaak in dezelfde adem genoemd met andere avant-garde fotografen. De huidige tentoonstelling toont dat zijn portretfotografie op gelijke voet met zijn architectuurfotografie kan staan.

De tentoonstelling is samengesteld door Frits Gierstberg (curator Nederlands Fotomuseum) en Miriam Halwani (curator Museum Ludwig). Bij de tentoonstelling hebben de musea samen met de Stichting Werner Mantz een publicatie uitgebracht in de vorm van een Studium Heft, waarin de foto's net als in de tentoonstelling in typologische groepen geordend zijn.

View Event →
May
5
to Sep 2

Jan Banning Retrospectief 1981-2018

Fotomuseum Den Haag

Jan Banning, Sushma Prasad (b. 1962), assistent-klerk op het Cabinet Secretary of the State of Bihar, in Patna, India (uit de serie ‘Bureaucratics’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag.

Hoe breng je een abstract begrip als ‘bureaucratie’ in beeld? De Nederlandse fotograaf Jan Banning (1954) verbeeldt dit treffend in zijn serie Bureaucratics (2003-2007). In acht verschillende landen fotografeerde hij ambtenaren achter hun bureau; hij legt ze vast in een vrijwel lege hut in Liberia, met jachttrofeeën aan de wand in Texas of tussen de stapels bijna versteende paperassen in India. Het is één van Bannings beroemdste fotoreportages waarin zijn belangstelling voor sociaal maatschappelijke en politieke onderwerpen sterk naar voren komt. Fotomuseum Den Haag toont deze en vele andere geëngageerde series, waaronder Troostmeisjes (2010) en de nooit eerder getoonde serie The Sweating Subject (2016), in Bannings eerste grote oeuvreoverzicht.

Jan Banning wordt op 4 mei 1954 in Almelo geboren als kind van Nederlands-Indische ouders. Voordat Banning in 1981 begint met fotograferen, studeert hij Sociale en Economische Geschiedenis in Nijmegen. De invloed van die studie vinden we terug in zijn werk. De thema’s macht, en recht en onrecht staan centraal in zijn werk. Banning, die zichzelf als een romantische anarchist omschrijft, schept met zijn foto’s een beeld van de sociaal-politieke omstandigheden in verschillende landen. Hij reist de hele wereld over om abstracte begrippen als staatsmacht, politiek, justitie en de consequenties van oorlog te visualiseren. Banning heeft voor zijn verschillende series talloze prijzen ontvangen, waaronder een World Press Photo Award en maar liefst elf onderscheidingen in de Zilveren-Cameracompetitie. Zijn foto’s worden regelmatig gepubliceerd in kranten en bladen als The GuardianTimeVrij Nederland en GEO, en bevinden zich in collecties van onder meer het Rijksmuseum Amsterdam en het Museum of Fine Arts Houston.

Jan Banning, Dagomba-divisiehoofd Gushiegu Naa (eigen naam Abubakari Yakubu), Noord-Ghana, 2016 (uit de serie ‘The Sweating Subject’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag

De serie Troostmeisjes is naast Bureaucratics Jan Bannings bekendste en meest indrukwekkende serie. Tussen 2007 en 2009 reist hij met journalist Hilde Janssen door Indonesië. Hij portretteert er vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Japanse leger werden gedwongen om als seksslaaf te werken. Hij legt de inmiddels hoogbejaarde 'troostmeisjes' vast terwijl ze met een indringende blik in de camera kijken. Banning doorbreekt met deze fotoportretten het taboe dat op de geschiedenis van de duizenden troostmeisjes in Azië ligt.

 

In de serie Law & Order (2015) vergelijkt Banning het strafrecht in vier landen uit vier verschillende werelddelen: Colombia (Zuid-Amerika), Frankrijk (Europa), Oeganda (Afrika) en de Verenigde Staten (Noord-Amerika). Hij richt zich hierbij op de belangrijkste instituten binnen het strafrechtsysteem: politie, rechtbanken en gevangenissen. Ook voor Red Utopia (2017) reist Banning naar verschillende werelddelen. Honderd jaar na de Russische Revolutie bezoekt hij in India, Italië, Nepal, Portugal en Rusland de spaarzame locaties waar de geest van het communisme nog springlevend is.

Jan Banning, Gevangenis van Lille-Annoeullin, Frankrijk, 2013 (uit de serie ‘Law & Order’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag

Jan Bannings projecten ontstaan vaak vanuit een persoonlijke relatie of interesse, maar het resultaat blijft nooit beperkt tot de privésfeer. Steeds zoekt hij naar een bredere context. Zo maakt hij de geschiedenis van zijn vader als dwangarbeider aan de Sumatra-spoorlijn onderdeel van de bredere serie Sporen van oorlog (2003) over lotgevallen van Europese én Aziatische arbeidsslaven tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Fotomuseum Den Haag toont eveneens twee niet eerder getoonde series: The Green Line(2014), een indringende serie over de al ruim veertig jaar verlaten gedemilitariseerde zone op Cyprus, en The Sweating Subject (2016). In deze laatste serie neemt hij de (post)koloniale fotografie op de hak door zichzelf telkens heftig zwetend als ‘the odd one out’ te midden van Ghanese hofhoudingen vast te leggen.

Fotomuseum Den Haag dankt hoofdsponsor Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn advocaten en notarissen en het Erik Bos Fonds voor hun ondersteuning.

gemeentemuseum.nl

View Event →
Richard Koek – New York New York
May
5
to Jun 30

Richard Koek – New York New York

Eduard Planting Gallery in Amsterdam presenteert van 5 mei tot en met 30 juni 2018 een expositie van de Nederlands-Amerikaanse fotograaf Richard Koek. Met 'New York New York' deelt de visuele verhalenverteller zijn liefde voor New York City en haar inspirerende bewoners. Recent is ook een gelijknamig fotoboek verschenen.

Richard Koek - G Train, Brooklyn - Courtesy Eduard Planting Gallery.jpg

De foto’s van Richard Koek laten de overweldigende diversiteit van New York zien en de kwetsbaarheid van het gecompliceerde leven in de stad. Voor kijkers biedt zijn werk alle ruimte voor een eigen interpretatie. Hierdoor wordt elke foto een nieuw en uniek verhaal.

Richard Koek - Kent Avenue, Brooklyn - Courtesy Eduard Planting Gallery

Na een loopbaan als jurist, volgde Richard Koek (Ilpendam, 1965) zijn grote passie voor fotografie en verhuisde in 2000 naar New York, een stad die continu verandert. Momenteel woont en werkt hij afwisselend in Amsterdam en The Big Apple.

Richard Koek - Union Square, Manhattan - Courtesy Eduard Planting Gallery

Het werk van Richard Koek is gepubliceerd in toonaangevende titels als The Independent, Interview Magazine, The New York Review of Books, The New York Times en Stern. Daarnaast is zijn werk opgenomen in de collecties van het Nationaal Archief, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. 

Richard Koek - 7th Avenue, Manhattan - Courtesy Eduard Planting Gallery

Openingstijden galerie

De galerie is geopend van woensdag t/m zaterdag van 13.00 tot 18.00 uur.  

Eduard Planting Gallery | Fine Art Photographs
Eerste Bloemdwarsstraat 2 in Amsterdam
T: 020 320 67 05

View Event →
Eindpuntlijn52 in OBA
May
3
to Jun 30

Eindpuntlijn52 in OBA

Eindpuntlijn52 is een fotodocumentaire, van fotograaf Andrew van der Beek, over de veranderingen van Amsterdam Noord.

Als inwoner van Noord ziet hij dit stadsdeel als het laatste stukje authentiek Amsterdam dat nu hard aan het verdwijnen is. De Noord-Zuidlijn (geplande oplevering juli 2018) staat voor hem symbool voor het nieuwe Noord en een nieuw tijdperk.

Andrew ziet nu veel oorspronkelijke bewoners vertrekken en daarmee verandert ook de dynamiek van de laatste sociale volkswijkjes.

Andrew is bang dat wat ca. 30 jaar geleden gebeurde in de Jordaan nu ook in Noord staat te gebeuren. De Jordaan ziet men immers niet meer als van de Amsterdammers, maar van juppen, expats en grote groepen toeristen die met hun rolkoffers over de grachten heen denderen. Is dit ook de toekomst van Noord?

In hoeverre kan Noord straks haar identiteit behouden? Centraal in dit tijdsbeeld staan de “de gewone Noordelingen” en straatbeelden anno 2017/2018.

Begin 2017 heeft Andrew een succesvolle crowdfunding gedaan via Voordekunst om dit project te kunnen realiseren.

Kijk voor meer info en beelden op www.eindpuntlijn52.nl

vanaf 3 mei tot 30 juni in OBA van der Pek

View Event →
Kadir van Lohuizen & Yuri Kozyrev «Arctic: New Frontier» — A double polar expedition
Apr
9
to Sep 30

Kadir van Lohuizen & Yuri Kozyrev «Arctic: New Frontier» — A double polar expedition

Voor de 9e editie van de Carmignac Photojournalism Award zijn Yuri Kozyrev en Kadir van Lohuizen geselecteerd. Hun project zal gaan over de smeltende ijskappen en de consequenties hiervan voor de planeet.
Vanaf april 2018 hebben de award-winning fotojournalisten 6 maanden de tijd en krijgen 100.000 euro om hun onderzoeksproject te realiseren met de support van Foundation Carmignac en haar partners. 

© Kadir van Lohuizen / NOOR

Hieronder het volledige persbericht (EN)

Dedicated to the Arctic and chaired by climatologist Jean Jouzel, winner of the 2012 Vetlesen Award and co-winner of the 2007 Nobel Peace Award as Director of the IPCC, and under the patronage of Minister Ségolène Royal, French Ambassador for the Arctic and Antarctic Poles, the 9th edition of the Carmignac Photojournalism Award was awarded to Yuri Kozyrev and Kadir van Lohuizen. Their double polar expedition project, «Arctic: New Frontier», focuses on the consequences of the melting of the sea ice for the planet, and the medium-term prospect of its total disappearance.

Yuri Kozyrev & Kadir Van Lohuizen
«Arctic: New Frontier» — A double polar expedition

The melting of the polar sea ice is in the process of changing the map of the world for ever. In visiting all the a ected regions and countries in one expedition and by showing how the di erent parties — starting with Russia and the US — are working on conquering the North Pole, we will reveal how the impact of climate change in the Arctic is of global signi cance for the rest of the world. Yuri Kozyrev & Kadir Van Lohuizen will travel towards the East and Kadir Van Lohuizen will head West. Each of them will travel halfway across the Arctic Circle to meet in September in the Bering Strait. From Russia to Norway, Greenland, Canada and Alaska (US), the two laureates will, in their respective areas of research, explore key issues a ecting the Arctic - the opening of new trade routes, the militarisation of borders, the search for mineral resources, polar tourism, etc. – and their impact on our daily lives.

© Yuri Kozyrev / NOOR

The expedition «Arctic: New Frontier» will be produced in collaboration with French newspaper’s Le Monde, Planète service. A «Large Format» feature will be updated on a weekly basis so the public can follow the photojournalists’ progress and discoveries in real time.

Follow the expedition at: https://prixcarmignacarctic.fondationcarmignac.com/ 

View Event →
Miles Aldridge – 'ART HISTORY'
Apr
7
to May 22

Miles Aldridge – 'ART HISTORY'

Miles Aldridge - (after Cattelan) #5, 2016 - Courtesy Miles Aldridge and Reflex Gallery Amsterdam

Reflex Gallery in Amsterdam presenteert van 7 april tot en met 22 mei 2018 de solo-expositie 'ART HISTORY' van de Britse fotograaf Miles Aldridge (Londen, 1964). De kunstenaar maakt sinds de jaren negentig naam met kleurrijke en vervreemdende foto’s van prachtige vrouwen in glamoureuze settings. De expositie laat een selectie van zijn nieuwste werk zien. Miles Aldridge is bij de opening aanwezig voor een artist talk en signeersessie.   

Voor zijn meest recente series werkte Miles Aldridge samen met Maurizio Cattelan, Gilbert & George en Harland Miller. Daarbij refereert Aldridge aan het werk van deze beroemde hedendaagse kunstenaars en combineert dit met zijn eigen, kenmerkende stijl. De titels (after Cattelan), (after Gilbert & George) en (after Miller) spreken dan ook voor zich. In de laatste twee series wijkt de fotograaf af van zijn vertrouwde techniek en maakt hij voor het eerst gebruik van fotogravure en zeefdruk. 

Miles Aldridge - Better Than Life (after Miller), 2017 - Courtesy Miles Aldridge and Reflex Gallery Amsterdam

Naast de (after) series zijn tijdens de expositie ook unieke Polaroids en een aantal nieuwe en nog nooit eerder getoonde werken te zien, waarbij Aldridge teruggrijpt op de klassieke oudheid en de iconische stijl van Renaissance schilders als Botticelli en Lucas Cranach.

 Hoewel gestart in de modefotografie, is het werk van Miles Aldridge niet meer weg te denken uit de kunstwereld. Zijn foto’s zijn tentoongesteld in musea wereldwijd en opgenomen in de collecties van onder meer het Victoria and Albert Museum in Londen, National Portrait Gallery in Londen en The International Center of Photography in New York. Daarnaast is zijn werk gepubliceerd in toonaangevende bladen als Harper’s Bazaar, Numéro, Vogue, The New York Times en TIME magazine. Twee van zijn foto’s voor TIME magazine werden genomineerd als beste covers van 2017. 

Miles Aldridge - Love Always & All Ways (after Gilbert & George) #2, 2017 - Courtesy Miles Aldridge and Reflex Gallery Amsterdam

Reflex Gallery heeft samen met Miles Aldridge verschillende publicaties uitgegeven, waaronderThe Cabinet  (2007), Acid Candy (2008), Kristen (2011), One Black & White and Twenty Colour Photographs (2014) en (after Cattelan) (2017). 

Reflex Gallery

Weteringschans 79 A in Amsterdam
T: 020 627 28 32
www.reflexamsterdam.com

View Event →
EXPOSITIE 001 Apituley & De Schepper
Apr
2
to Apr 8

EXPOSITIE 001 Apituley & De Schepper

Amsterdam 14 maart - Wij zijn Apituley & De Schepper. Charlotte & Marijke: twee fotografen die samen een gloednieuw collectief lanceren, gevestigd in Amsterdam. En dat vieren we met onze eerste gezamenlijke expositie, 001. Van 2 t/m 8 april in De Pijp in Amsterdam. 

A&DS_PR02.jpg

Onze individuele stijlen zijn anders, maar we zoeken naar dezelfde dingen in onze fotografie: beelden met echtheid, met een gevoel van vrijheid, soms tactiel, vaak met positiviteit en warmte. Naast ons werk als individuele fotografen geeft onze samenwerking ons meer vrijheid om te experimenteren, door elkaar uit te dagen en samen te creëren. We houden elkaar scherp.

A&DS_PR01.jpg

We zijn ambitieus, willen nieuwe dingen uitproberen en ook anderen uitnodigen om mee te doen. Apituley & De Schepper doet zowel autonome projecten als opdrachten.

Hopelijk tot ziens bij 001 !

EXPOSITIE 001 * 2 t/m 8 april 2018 * Gerard Doustraat 76 Amsterdam

Meer informatie: 

https://www.apituleydeschepper.com

https://www.facebook.com/apituleydeschepper/

View Event →
Mar
30
to Aug 18

Forever Young?

Berend Strik, Punch Bag 1, 2002. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Freewheel Stories

FOREVER YOUNG?

FOTOGRAFIE EN VERGANKELIJKHEID

Posities van fotografen, beeldend kunstenaars, conservatoren en restauratoren. Resultaten onderzoek Science4Art worden gepresenteerd in wetenschappelijk symposium op 5 en 6 april 2018

Fotografie legt vaak het verstrijken van de tijd, de veranderlijkheid en het ouder worden van mensen en dingen vast, maar foto’s zelf zijn ook bij uitstek vergankelijke objecten. Van 30 maart t/m 12 augustus presenteert het Stedelijk Museum Amsterdam Forever Young?, een tentoonstelling over de relatie tussen fotografie en vergankelijkheid. In vijf zalen worden zowel foto’s getoond die vergankelijkheid in beeld brengen als werken die onderhevig zijn aan verval. Maar ook fotografie die speelt met de suggestie van veroudering en kunstwerken waarin de combinatie van fotografie en andere materialen tot problemen leidt.

Ger van Elk, Russian Diplomacy, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Rik Klein Gotink

Fotografische objecten zijn in het museum voorwerp van bijzondere zorg, vooral waar het kleurenfotografie betreft en kunstwerken waarin fotografie werd gecombineerd met andere beeldende materialen. Ondanks zorgvuldig gecontroleerde bewaaromstandigheden worden met name vroege kleurenfoto’s steeds roder en verouderen de afzonderlijke componenten van mixed media werken soms verschillend ten opzichte van elkaar. Restauratie is slechts beperkt mogelijk, nieuwe digitale montage- en afdruktechnieken kunnen de oudere analoge prints vervangen maar dit alles leidt tot vragen en dilemma’s bij alle betrokkenen.

Een voorbeeld van deze complexe problematiek is Russian Diplomacy van Ger van Elk uit 1974, waarbij de foto gedeeltelijk is overgeschilderd met acrylverf. Deze verf heeft weer andere eigenschappen dan de ondergrond en bovendien reageren de materialen ook nog eens op elkaar. Als gevolg van de verschillende verouderingsprocessen ziet het werk er nu anders uit dan toen het gemaakt werd en zijn de onderlinge kleurverhoudingen verstoord. Op de tentoonstelling is het werk C'est moi qui fais la musique (1973) te zien. Van het werk worden twee afdrukken getoond, het ene is de oorspronkelijke, verkleurde, montage met airbrush en het andere is door Van Elk in de vroege jaren 2000 zelf opnieuw gemaakt met behulp van digitale technieken.

Aanleiding van deze presentatie is het project ‘Photographs and Preservation. How to Save Photographic Works for the Future?’, onderdeel van het programma Science4Arts, gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) waarbinnen de Universiteit Leiden drie promotieonderzoeken begeleidt.

KUNSTENAARS

In Forever Young? Fotografie en vergankelijkheid is werk te zien van: Hans Aarsman (NL, 1951), Ania Bien (PL, 1946), Koos Breukel (NL, 1962), Ria van Dijk (NL, 1920), Rineke Dijkstra (NL, 1959), Ger van Elk (NL 1941-2014), Gerard Fieret (NL, 1924 – 2009), Émeric Lhuisset (FR, 1983), Tracey Moffatt (AU, 1960), Wijnanda Deroo (NL, 1955), Harry Sengers (NL, 1948), Johannes Schwartz (DE, 1970) en Berend Strik (NL, 1960).

WETENSCHAPPELIJK SYMPOSIUM

Op 5 en 6 april organiseert het Stedelijk Museum een tweedaags wetenschappelijk symposium ‘The Materiality of Photographs’, speciaal voor conservatoren, restauratoren en andere belangstellenden. Op dit symposium worden in de vorm van papers, paneldiscussies en een bezoek aan de tentoonstelling, de resultaten van het Science4Art onderzoek gepresenteerd, dat in 2012 door de Universiteit Leiden is geïnitieerd. Voor meer informatie over het onderzoek Science4Art en de deelnemende partners klik hier voor een eerder persbericht. Voor tickets klik hier.

Wijnanda Deroo, Amsterdam nr. 2, 1985. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

STEDELIJK TURNS

De tentoonstelling is onderdeel van een nieuw, langlopend onderzoeksprogramma, STEDELIJK TURNS, waarin de collectie van het museum op een experimentele manier wordt benaderd, geïnterpreteerd en gepresenteerd.

View Event →
Foam Talent | NEW YORK Red Hook Labs, Brooklyn
Mar
22
to Apr 8

Foam Talent | NEW YORK Red Hook Labs, Brooklyn

  Untitled #1,  2015, from the series  Traces,  2015 – 2017 © Weronika G ę sicka

Untitled #1, 2015, from the series Traces, 2015 – 2017 © Weronika Gęsicka

Foam presenteert vanaf 22 maart Foam Talent in New York. Foam keert terug naar Red Hook Labs in Brooklyn om het werk van 20 internationale kunstenaars te presenteren in de groepstentoonstelling Foam Talent. De kunstenaars zijn geselecteerd naar aanleiding van de jaarlijkse Foam Talent Call, die dit jaar met 1.790 inzendingen uit 75 verschillende landen de grootste tot nu toe is. Met hun werken vertegenwoordigen zij een overzicht van de huidige ontwikkelingen binnen de fotografie. Na een tentoonstelling met het werk van deze 20 kunstenaars in Amsterdam reist Foam Talent  internationaal naar New York, Londen, Frankfurt en Parijs.

View Event →
Why Work?: een tentoonstelling over (de toekomst van) werk
Mar
9
to May 29

Why Work?: een tentoonstelling over (de toekomst van) werk

FOTODOK kijkt door de ogen van (inter)nationale beeldmakers naar de sociaal-economische rol die werk vandaag de dag in ons leven inneemt. In deze tentoonstelling is werk te zien van Olivier van Breugel & Simone Mudde (NL), Andreas Meichsner (DE), Bart Sorgedrager (NL), Hiroshi Okamoto (JP), Jan Banning (NL), Michael Mönnich (DE) en Matjaz Krivic (SI).

 

 © Andreas Meichsner

© Andreas Meichsner

FOTODOK stelt met Why Work? bezoekers de vraag: Hoe geven wij vorm aan de toekomst van werk, voordat de toekomst ons vormt? Naast de verschillende perspectieven die de documentaire fotografen bieden in Why Work? kunnen bezoekers testen of hun baan nog wel bestaat in de toekomst en kan iedereen ervaren welke nieuwe functies er zouden kunnen zijn over een paar jaar. Liefdevolle en grappige ode aan onzichtbaar werk - Andreas Meichsner fotografeerde voor The Beauty of Serious Work de medewerkers de Duitse Technischer Überwachungsverein (TÜV). Ze testen producten, van een magnetron tot skippybal, voordat ze de Europese markten op gaan. Zij zorgen ervoor dat al deze spullen voldoen aan de elders opgestelde veiligheidsnormen, zodat wij die op onze beurt zonder zorgen kunnen gebruiken. Meichsners foto’s laten ons de onuitputtelijke creativiteit en toewijding zien, waarmee de medewerkers van de TÜV hun tests uitvoeren. Een ode aan onzichtbaar werk.

Op banenjacht - Hiroshi Okamoto kreeg een e-mail van zijn beste vriend, Yo Toshino, die op dat moment op zoek was naar een baan met de tekst ‘I want to die’. Jaarlijks studeren meer dan een half miljoen studenten in Japan af, die vervolgens en masse op de arbeidsmarkt terechtkomen. De druk op het vinden van een baan, zeker een baan op topniveau, is hoog. Jonge werkzoekenden moeten direct alles op alles zetten voor hun gewenste toekomstige carrière. Okamoto besloot de persoonlijke jobhunting ervaringen van zijn beste vriend vast te leggen. Recruit geeft op persoonlijke wijze een inkijk in de Japanse arbeidsmarkt en werkcultuur van vandaag de dag. Transformatie van werk door technologie - Michael Mönnich onderzoekt de door Amazon aangeboden service ‘Mechanical Turk’, een wereldwijd platform waarbij mensen vanachter hun computer tegen extreem lage vergoedingen 24 uur per dag de meest uiteenlopende opdrachten uitvoeren. De naam is een verwijzing naar een in de 18e eeuwse schaak-machine die The Turk heette. Mönnich onderzoekt en demonstreert Mechanical Turk door een cruciaal onderdeel van zijn werk - het documenteren zelf - uit te besteden aan de werkers, door Amazon Providers genoemd. In The Jumping Man zien we een man in India 10 minuten lang springen voor het loon van $1. Hier wordt pijnlijk duidelijk tot welke scheve machtsverhoudingen dit platform kan leiden. Mönnichs werk maakt zichtbaar en voelbaar hoe het platform elke wetgeving omzeilt en aan uitbuiting grenst.

 Banen van de toekomst - HUBOT, het uitzendbureau van mens en robot, van Next Nature Network is een partner van FOTODOK bij Why Work? HUBOT laat de bezoeker ervaren welke nieuwe functies er in de toekomst vervuld kunnen worden. Van cybercrime detective, data ober tot Shiva fysiotherapeut. Zestien beroepen van de toekomst geven op een inspirerende manier inzicht in de mogelijkheden. HUBOT verkent de nieuwe beroepen waarin mens en robot samenwerken. Het is HUBOT’s doel om iedereen, van laag tot hoogopgeleid, en van jong tot oud, inclusief degenen met een afstand tot de huidige arbeidsmarkt, op weg te helpen.

FOTODOK stelt jaarlijks groepstentoonstellingen samen rond urgente maatschappelijke thema’s. De tentoonstellingen komen tot stand met een grote variëteit van makers en projecten, waarmee we onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken laten zien. Door meerdere perspectieven met en tegenover elkaar te plaatsen ontstaat er een genuanceerd en gevarieerd geheel, waarbinnen de bezoeker zijn eigen positie kan bepalen.

__________________________________________

 Why Work? is te zien van 9 maart t/m 27 mei bij FOTODOK op de Lange Nieuwstraat 7 in Utrecht. Opening vindt plaats op 9 maart om 17 uur. www.fotodok.org

View Event →
9After5
Mar
9
to Mar 29

9After5

9After5 is een unieke foto expositie van 9 fotografen die 5 jaar na hun afstuderen met veel enthousiasme hun werk presenteren in Radion Amsterdam van 9-29 maart 2018. 5 jaar, als eerste echte mijlpaal in een carrière. Enerzijds lang genoeg om de onvervreemdbaar eigen signatuur als fotograaf te ontwikkelen en anderzijds nog steeds kort genoeg om als emerging talent gezien te worden.

De expositie is samengesteld door Annemarie Zethof & Martijn van Pieterson van IBASHO te Antwerpen.

 © Roy Soetekouw

© Roy Soetekouw

Tijdens de expositie organiseren wij een festival-achtig programma voor fotografieprofessionals, studenten van fotografie- of kunstopleidingen, fotografie liefhebbers en alle andere geïnteresseerden.

De fotografen:

Margaret Lansink, initiatiefnemer 9After5, exposities in Amsterdam, Rotterdam, Oldenzaal, New York, Georgie, Litouwen, Japan. Artist in residence in Litouwen en Japan. Drie in eigen beheer gemaakte boeken, mede-organisator eindexamententoonstelling RAUW.

Tobias Asser, initiatiefnemer 9After5, diverse exposities in Amsterdam en Frankrijk, publicaties in diverse magazines en Volkskrant. Twee in eigen beheer gemaakte boeken.

Meme Bartels, cum laude afgestudeerd FotoAcademie, mede-oprichter Dutch Independent Art Book Publishers,. Boek presentaties en exposities in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Zweden, België, New York, Duitsland, Londen, Japan en Frankrijk.

Marian Haringsma, exposities in Amsterdam, Naarden, Rotterdam, Vollenhove, Zaandijk, Londen (1e prijs categorie fotografie EWAAC) en Festival de photo MAP Toulouse.

Ramon van Dijk, publicaties in GUP magazine en Mimic Magazine. Specialist met fiber-based silver gelatine prints, persoonlijk gecoacht door Machiel Botman.

Devon de Koning, interview Shut-magazine, solo expositie in de Balie, beeldmateriaal Dystopia - JanJaap van der Wal, Ver van mijn Bed Show van Rosalie Canté.

Roy Soetekouw nominatie ‘Het Zelfportret Avro Kunst, winnaar TPAA & 2x categorywinnaar Photoacademy Award. Shutr Magazine. Expositie LUX Nijmegen, FOAMLab Photo Town Amsterdam.

Godelieve Krekelberg, exposities in o.a Valkhofmuseum, groepsexpo 4bid Gallery, ArtArnhem Fotofestival Off Naarden.

Marjolein Witvoet, exposities in Pantheon, Melkweg en GUP galerie. Photographer for 1900 Magazine.

 © Meme Bartels

© Meme Bartels

 

De Curatoren:

Annemarie Zethof en Martijn van Pieterson zijn de oprichters van IBASHO. Ibasho betekent in het Japans “een plek waar je jezelf kan zijn”. Sinds de oprichting hebben ze al meer dan 24 tentoonstellingen georganiseerd, zowel solo als groepstentoonstellingen. Ibasho Gallery presentaties op o.a. Unseen Amsterdam, Pan Amsterdam, Haute Photography Rotterdam, AiPad New York, Photo London etc.

In nauwe samenwerking met: Annemarie Zethof en Martijn van Pieterson van IBASHO, Radion Amsterdam, Fotoacademie Amsterdam en The Gallery Club.

Hoofdsponsoren: Top Notch, Saxum, Quomodo

Instagram 9after5

View Event →
Ed van der Elsken door de ogen van Jan de Bont
Mar
8
to Jun 3

Ed van der Elsken door de ogen van Jan de Bont

Het Rijksmuseum presenteert 26 zeldzame authentieke afdrukken van Ed van der Elsken. Aanleiding is de schenking van regisseur Jan de Bont en zijn vrouw Trish Reeves de Bont. Een selectie hiervan is voor het eerst te zien in de presentatie Ed van der Elsken door de ogen van Jan de Bont, samen met niet eerder getoonde foto's uit de Rijksmuseumcollectie. Jan de Bont is gastconservator. In toelichtende teksten werpt hij nieuw licht op de foto's van Van der Elsken en vertelt hij hoe de werken hem hebben geïnspireerd.

Ed van der Elsken. Vali Meyers voor de spiegel, Saint Germain des Pres, 1951. Schenking van Jan en Trish de Bont via de King Baudouin Foundation United States, 2017. Nederlands Fotomuseum/Ed van der Elsken

 

Jan de Bont: Ed van der Elsken is zonder twijfel een van de beste fotografen van zijn tijd. Hij raakt mensen in hun ziel en vertelt altijd een verhaal dat wij allemaal begrijpen. Het betekent voor ons veel het werk van Ed van der Elsken met iedereen te kunnen delen.


Regisseur Jan de Bont, bekend van films als Turks Fruit, Keetje Tippel, Basic Instinct, Speed en Twister, is fervent fotografieverzamelaar. Midden jaren '70 begon De Bont samen met zijn vrouw te verzamelen. Ze kochten alleen werk van fotografen met wie ze een band voelden en ze verzamelden altijd meerdere werken. Zo ook het werk van Van der Elsken. In 2017 schonken ze veertien werken aan het Rijksmuseum; vroeg werk en foto's uit de beroemde boeken Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des Prés (1956), Sweet life (1966) en Amsterdam! (1979). Een selectie van de schenking is samen met andere recente schenkingen en foto's uit de Rijksmuseumcollectie in de tentoonstelling Ed van der Elsken door de ogen van Jan de Bont te zien.

Ed van der Elsken (1925-1990) geldt als één van de beroemdste Nederlandse fotografen van midden 20ste eeuw. Met zijn gelaagde en sfeervolle foto's was hij een meester in het vertellen van verhalen: van zijn eigen kunstenaarsbestaan in Amsterdam en Parijs tot het dagelijkse leven van de Yakuza in Osaka.

8 maart 2018 - 3 juni 2018

Rijksmuseum Amsterdam
Museumstraat 1
1071 XX Amsterdam
020-6747000
info@rijksmuseum.nl
www.rijksmuseum.nl
@rijksmuseum (twitter)
Het Rijksmuseum is dagelijks geopend van 9.00-17.00 uur.

View Event →
Hear me
Mar
8
to Mar 15

Hear me

Vanaf 8 maart (ook de start van de Internationale Vrouwendag) is de expositie Hear Me te bezoeken op de Westergasfabriek, tijdens de HeforShe Arts Week 2018.

Hear Me is een expositie met een serie portretten van moedige vrouwen die hun persoonlijke ervaring met seksuele intimidatie of geweld delen. Ze doorbreken het zwijgen door hun stem te laten horen.

De expositie is een initiatief van fotografen Sara Donkers en Hüsne Afsar

HearMe_promobeeld_HusneAfsar-1-400x516.jpg

 

Sara Donkers

Van jongs af aan is Donkers gefascineerd door beeld. Na een aantal jaar gewerkt te hebben
als psycholoog o.a. bij een vrouwenopvang, bracht ze haar passie in beeld bij de Fotoacademie te Amsterdam. Donkers’ werk werd gepresenteerd door Blooz Gallery en in 2015 is ze geselecteerd voor New Dutch Photography Talent 2015. Donkers’ is een echte vrouwen fotograaf met als focus portretfotografie. Empowerment van vrouwen is een regelmatig terugkerend thema in haar werk.

PROMOBEELDHEARME-SARA-400x516.jpg

 

Hüsne Afsar

Geïnspireerd door liefde, leven en moed schiet Afsar portret- en modeverhalen met een cinematografisch karakter. Na het ontwikkelen van technische vaardigheden aan de Photo Academy Amsterdam heeft ze ervaring opgedaan als fotografie-assistent bij Ellen von Unwerth in Parijs. Vanuit Amsterdam werkt Afsar voor verschillende tijdschriften en merken.

HeForShe Arts Week 2018

De expositie HEAR ME is onderdeel van HeForShe Arts Week 2018. HeForShe nodigt mensen over de hele wereld uit om actie te nemen om een gendergelijkwaardige wereld te creëren.

De expositie is van 8 t/m 15 maart te bekijken op de Westergasfabriek. Op vrijdag 9 maart is de officiële opening om 18.30 uur. HEAR ME wordt geopend door Marije Cornellissen van UN Women Nederland.

28336044_1632889513470623_6376644923277025354_o.jpg

Pazzanistraat 3
Dagelijks van 8 maart t/m 15 maart
11.00 uur tot 17.00 uur open
Maandag gesloten

Gratis toegang

View Event →
Kim De Molenaer – 'Hellenic / Nostalgic'
Feb
25
to Apr 14

Kim De Molenaer – 'Hellenic / Nostalgic'

  • Eduard Planting Gallery (map)
  • Google Calendar ICS

Eduard Planting Gallery in Amsterdam presenteert van 25 februari tot en met 14 april 2018 de expositie 'Hellenic / Nostalgic' van de Belgische kunstfotograaf Kim De Molenaer. Het is zijn eerste grote solo-expositie in Nederland. De galerie toont een selectie van zwart-wit foto’s met Griekenland als decor. De artistieke beelden weerspiegelen de schoonheid van het land door historische, mythologische of architectonische referenties.

Kim De Molenaer - Elisabeth & Bodyguards - Courtesy Eduard Planting Gallery.jpg

Met de klassieke, tijdloze fotoserie 'Hellenic / Nostalgic' zinspeelt De Molenaer op een onzichtbare wereld. Daarbij heeft hij een duidelijke voorkeur voor portretfotografie, maar laat ook stranden en geënsceneerde beelden zien. Zijn streven naar perfectie staat centraal.

Voor de portretten worden modellen, meestal atleten of dansers, uit hun normale omgeving gehaald en geïsoleerd. Bijna alle portretten zijn buiten met natuurlijk licht gefotografeerd. Met analoge camera’s wordt met schaduw en contrast gespeeld. 

De fotograaf geeft de Griekse mythologie een persoonlijke twist. Met Atlas en Aphrodite als inspiratiebronnen, brengt hij scenes uit hun verhalen op gedetailleerde en methodische wijze tot leven en plaatst ze in een moderne context.

Kim De Molenaer (1986) woont en werkt in Antwerpen en Athene. Gedurende tien jaar was hij de eerste assistent van de vermaarde topfotograaf Marc Lagrange. Kim’s beeldtaal verkent het thema 'mensheid', in zowel grilligheid als sereniteit. Zijn autonome werk is gepresenteerd op kunstbeurzen als Accessible Art Fair, Antica Namur, Fotofever Parijs en PAN Amsterdam.

 Openingstijden galerie

De galerie is geopend van woensdag t/m zaterdag van 13.00 tot 18.00 uur.  

Eduard Planting Gallery | Fine Art Photographs
Eerste Bloemdwarsstraat 2 in Amsterdam
T: 020 320 67 05
www.eduardplanting.com

 

 © Kim De Molenaer - Aphrodite - Courtesy Eduard Planting Gallery

© Kim De Molenaer - Aphrodite - Courtesy Eduard Planting Gallery

View Event →